stort terrarie!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
markus993:
skulle behöva lite hjälp!
jag tänkte bygga ett stort vägghängt terrarium (2400x1200) i trä. men jag skulle inte vilja gå ut för mycket från väggen, räcker det med 30cm?
samt vet någon vart man kan få ta i stora glasskivor (600x1200) till framsidan?

Tacksam för svar / Markus :)

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Vad ska du ha för djur i terrariet? Inte många arter som klarar sig på ett djup på endast 30cm :)

6
0
markus993:
jag har två stycken djungelrutpyton :)

2966
1645
Hoggaforfan:
Det kommer ändå att blir ganska tungt. Du behöver ju hitta balkarna inne i väggen.
Glas hittar du hos glasmästaren men det kan vara värt att ringa runt.

6
0
markus993:
jag ränkar nog med runt 70-80kg. relgar finns det, det är jag som satt upp väggen. tänkte fästa med några riktiga franska bult. okej, ska kolla på det.

77
67
Samuelelel:

Och om nu terrariet är 2,4m långt och 0,3m djupt blir det bara 0,72kvm. Vet inte om man brukar räkna djungelrut som mark- eller trädlevande (de blir väl marklevande som adulta?). Oavsett så är det väl enligt L80 lite i minsta laget, speciellt om du ska ha två i samma burk. 

Kolla gärna tråden angående mått.
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=118

 

Glas kan variera väldigt mycket i pris så hör efter med lite olika glasmästerier. Slipning av kanter är det som brukar kosta.


2966
1645
Hoggaforfan:
Samuelelel skrev:
Kolla gärna tråden angående mått.

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=118

 

Eller använda informationsdelen på sidan:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80
;-)

Det behöver vara minst 41.67cm djupt inuti för att det ska klara sig när de blir vuxna. Med höjden 120 så kvittar det om de räknas som marklevande eller trädlevande :-)


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Enligt L80:s allmäna råd (bilaga 2:1) räknas andra underarter till Morelia spilota som marklevande (just M. s. cheynei finns inte specifierad). 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

markus993 skrev:
jag har två stycken djungelrutpyton :)


30cm djupt är på tok för lite till 2st djungelrutpytons om du frågar mig och många andra som är duktiga på rutpytons & andra pytonormar, minst det dubbla om du ska ha 2 adulta djungelrut i samma terrarium :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild