Pris

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

19
0
chrille93:
Tja!

vet inte om det redan finns en sånhär tråd men har inte tid att leta igenom alla trådar.

Vad blir billigast att bygga ett eget terrarium till en skäggagam eller att köpa ett nytt om man måste köpa in allt material?

Jag har tänkt att den ska kunna bo där livet ut.

305
147
HenkePetersson:
Jag skulle säga bygga själv, sen är det ju en fråga om vilket matrial du vill ha, ett glas terrarium som någon sätter ihop till dig kan också vara billigt, så länge du inte köper det från en zoobutik, men behöver du inte ett yber terrarium så är det inte vidare dyrt att bygga själv. mina 180 x80x70 burkar i osb kostar under 2000:- totalt med allt glas, vattenskål värmemmatta belysning skenor och färg inräknad. och så billigt kommer du inte undan om du köper ett i glas i den storleken.Ett lika stort i glas från en zoobutik, kostar typ 5000:- och då är det bara terrariet inga tillbehör ingår.

Sen finns det formplyfa som är lite dyrare, men man slipper utlägget för målarfärgen till detta matrial.

Vill man nu vill bygga själv, så kan jag rekomendera Optimera, dom sågar upp dina skivor åt dig för en 100:- så att man får en exakt pass form, alltså inga sned sågningar som man får laga med någon tätning:D



19
0
chrille93:
Hur lång tid tog det? och finns det någon bild man kan se hur det ser ut?

305
147
HenkePetersson:
båda burkarna har jag själv byggt, det till vänster är en 2 unit med gömda reglar för ökad stabilitet. Det tog ca 2 dagar att sätta ihop och måla och då jobbade jag bara med det kanske 2-3 timmar per kväll så ca 4-6 timmar uppdelat på 2 dagar. , sen fick det stå och härda ett par dagar innan ormarna fick flytta in så typ en vecka totalt. Målningen och härdningen slipper du om du använder formplyfa i stället, men då blir bygget dyrare.


19
0
chrille93:
Dom var riktigt snygga!

Vart köpte du materialet?

305
147
HenkePetersson:
det mästa är köpt på Optimera, de vita vinkel listerna är köpta på bygg max, skjutglas listerna är i aluminium och köpta hos en akvarie tillverkare, så även glasen.

19
0
chrille93:
Okej. då får jag kolla på dom alternativena :)

205
203
Micke_E:
Ett annat alternativ är att leta färdigbyggda plyfaterrarier i ditt område, de brukar vara billiga begagnade. 

19
0
chrille93:
Micke_E skrev:
Ett annat alternativ är att leta färdigbyggda plyfaterrarier i ditt område, de brukar vara billiga begagnade. 

jag har tittat lite då och då men verkar inte finnas så mycket sånt här. Bor i värmland

305
147
HenkePetersson:

Visst absolut, men då finns också risken för att man får med sig virus och ohyra i det begagnade terrariet, även om säljaren säger att han inte har haft något av det i terrariet så finns det inga garantier, det slipper man om man bygger själv eller har råd att köpa nytt, för mig är det inte tal om begagnat, då en IBD smitta från ett konterminerat begagnat terrarium, skull betyda total katastrof.

Därför är jag ingen stor älskare av billig begagnad utrustning.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild