Reptiler som foder

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

903
509
Evanjeline:

Nu när vi pratade om avlivning kom jag att tänka på ett annat obehagligt ämne, nämligen att mata med reptiler. Jag har aldrig hört om någon som gör det, även om jag antar det förekommer. 

Första frågan, är det lagligt?

Om ja, varför pratas det inte om? Väldigt många av våra djur äter ju reptiler i det vilda, och en varierad kost är ju viktig. Själv tycker jag inte det är konstigare än att föda upp egna gnagare och mata med dem. Jag vill också poängtera att jag inte undrar för att jag vill göra det, jag är bara nyfiken.


2966
1645
Hoggaforfan:
Döda reptiler är lagligt att utfodra med annars skulle folk med Kungskobror haft problem.

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:
Det förekommer, även i Sverige :) Det är lagligt svar ja. Folk kanske inte vill prata om det för dom vet hur diskussionen brukar bli, speciellt på ett forum.. jag hade nog inte heller nämnt det frivilligt till människor som inte är insatta i hobbyn & vad djuren verkligen kräver. 

903
509
Evanjeline:

Självklart menade jag att de skulle vara döda innan utfodringen. Jag är bara nyfiken om det handlar om att många som är intresserade i reptiler inte kan tänkta sig göra det, precis som många med de typiska keldjuren som kanin, möss ect inte kan tänka sig att människor utfodrar med djuren de älskar. Eller om där finns någon annan förklaring.

Men varför har folk inget problem att prata om sina uppfödningar med gnagare då jonas? Det borde väl vara samma sak?


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:
Evanjeline skrev:
Självklart menade jag att de skulle vara döda innan utfodringen. Jag är bara nyfiken om det handlar om att många som är intresserade i reptiler inte kan tänkta sig göra det, precis som många med de typiska keldjuren som kanin, möss ect inte kan tänka sig att människor utfodrar med djuren de älskar. Eller om där finns någon annan förklaring.

Men varför har folk inget problem att prata om sina uppfödningar med gnagare då jonas? Det borde väl vara samma sak?




Hur många vet du med stora uppfödningar av gnagare som går ut till allmänheten & berättar om vad som händer hemma hos dom? :) Det är inte alls vanligt vad jag vet.. Det är kanske mer accepterat att mata med gnagare än andra reptiler, kan vara en förklaring men bara en vild gissning från mig..

Finns ormar som endast äter andra levande ormar så i alla fall är inte reptilerna döda innan utfodringen. Lika gäller där som med utfodring av gnagare. 

903
509
Evanjeline:

Jag menar just på reptilforum. Det är ju inget konstigt att folk nämner de föder upp egna gnagare som foderdjur. 

klart det finns undantag med djur som bara äter levande, vad jag menade är att jag ville poängtera att jag utgick från att de var döda vid utfodringen om inget annat krävs, precis som standarden är med gnagare.


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:
Jag förstår inte frågan eller frågeställningen om jag ska vara ärlig :) Föder man upp foderdjur i liten skala då är det många som berättar om det öppet, på forum exempelvis.. men när vi pratar större leverantörer av foderdjur så är det svårare att få dom att beskriva sin verksamhet, antagligen för att dom inte vill bli påhoppade av människor som tycker det dom sysslar med är fel :)

Inom hobbyn & sin egen bekantskapskrets är det enkelt att prata öppet, svårare när man pratar med människor som lägger in andra värderingar än sig själv & som inte är insatta i hela hobbyn :)

Varför det inte pratas om att mata med reptiler mer kan även bero på att det inte är så vanligt även om det förekommer.

2048
773
psyjoh:
Har sett på Youtube att de matat skäggisar både med anolis och jungfrugecko. 
Samtalet kom upp här hemma när vi skulle göra oss av med våra stora men vi skänkte bort dem istället. 
Hur är det då med bakteriefloror om det inte är bra att ha olika arter tillsammans,  borde det inte vara samma vid matning? 

205
203
Micke_E:
Jag lånar tråden och frågar hur många uppfödare av reptiler till foder som finns? Eller är det något man sköter själv? 

Om någon föder upp grodor till foder får de gärna höra av sig på pm. 

903
509
Evanjeline:
Jag tycker bara det är märkligt det inte är vanligare, det är allt. Mer variation i kosten är ju alltid bra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild