Försäkring

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

32
1
Zmeika:
Hej! 

Tänkte fråga hur många det är som försäkrar sina djur? Vilket försärings bolag är bäst? Såg att agria hade samlingsfltsäkring för dem som harånga djur, någon som har det här på TD? 

Jag har totalt 9 djur jag funderar på att försäkra. Ibland känns försäkring som slöseri då man hat självrisk + rörlig avgift men såklart bra att ga om någon olycka råkar hända. 

Synpunkter er och tips mottages. Kritik undanbedes. 

2966
1645
Hoggaforfan:
En groda för 350:- är nog inte mycket att försäkra men hade jag haft en orm på 2-3000:- hade jag definitivt funderat på det.
Sen är ju den aspekten med att kostar djuret 1500:- om året och självrisken är 1500:- då är det ju kallt beräknat oekonomiskt att försäkra ett djur under tex 6000:- utan då är det ju billigare att avliva djuret och köpa ett nytt. 
Även om man har många så är det inte säkert att det är ekonomiskt försvarbart att försäkra dem utan bara känslomässigt försvarsbart.

Jag har ingen som helst aning om hur försäkringar för reptiler fungerar så förhoppningsvis har jag fel och lär mig gärna :-)

305
147
HenkePetersson:
Jag har försäkring på mina avels djur via agria och det är fan inte billigt, än så länge har jag inte sett eller hört om någon samlingsförsäkring hos dom, men man borde kanske ringa dem.


2966
1645
Hoggaforfan:
Henke: Vet du hur de bedömmer morpher? Är en kp en kp eller går de efter morph?

903
509
Evanjeline:
Jag vet inte om det finns andra bolag som försäkrar reptiler, men jag hade undvikt agria. De är kända för att försöka komma undan väldigt mycket va de anser som "onödig" behandling, och dyrare än andra. Problemet är bara att de flesta andra bolag inte börjat ta emot mindre djur, så man har inte så mycket val. Bolaget Dina försäkringar gillar jag mycket mer, jag vet inte om de tar emot reptiler. Jag har min sköldpadda försäkrad via agria. Vill du se på det helt kallt som hogga skrivit är det nog inte värt att försäkra. Sen beror ju mycket på vad för typ av djur, och vad för sjukdommar som är vanligast och vad det kostar att behandla dem. Sen är där ju hela biten med känslor, den enda som kan värdera sitt djur är hur ägaren själv känner för det. För mig är det självklart att försöka så långt som är möjligt att rädda ett djur, medan många tycker det är humanare att avliva. Allting beror på värderingar.

1662
779
fluffis:
De här gamla trådarna kanske redan har begrundats?:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1912
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1303

Jag vet att man för något år sedan sade att Agria är det enda försäkringsbolag som försäkrar reptiler men vet inte om det är så fortfarande.

69
16
Havoc:
Hoggaforfan skrev:
Henke: Vet du hur de bedömmer morpher? Är en kp en kp eller går de efter morph?

En kp är en kp.

32
1
Zmeika:
Som tur är det precis som sagt ovan. Däremot gäller det livsförsäkting kan jag tänka mig är som med andra djur - utgås det av inköpspriset. Jag ska till veterinären nu på torsdag, tänkte rådfråga där. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild