Matvägrande leogecco

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
metalmina:
Vad kan man göra åt det min vill baske mig inte mata med något i världen . Testat olika födor osv ingen förstoppning fattar noll :(

2966
1645
Hoggaforfan:
Kan du skriva mer utförligt vad du har testat med och när den slutade äta etc så är det enklare för folk att ge tips.

2
0
metalmina:
Jag har testat zorbas , mjölmask , syrsor .. Testat klippa i småbitar .. vet ej exakt hur länge det är men på 2 månader har hon blivit skinn å ben typ .. ringt veterinär som inte fattar ett smack .. har testat med och utan kalk på foderdjuren

85
88
AniMaL:
Tvångsmata? Stressande och jobbigt för djuret, men ibland måste man helt enkelt . Antar att du vet hur man gör då du säkerligen läst på allt om djuret innan du skaffade det . Akta tänderna, bänd försiktigt, använd inte nåt i metall/hårdplast, osv osv. 

1159
625
Temla:
Vill först börja med att säga - alla mina ödlor, oavsett art, slutar äta under korta eller längre perioder. Ibland går de ner i vikt under matvägran. De börjar dock äta igen. Vet inte om detta är naturligt beteende för dom. Men jag har lärt mej att vänta ut deras matvägran perioder. :) 

Kan du visa bild på din leo så vi får se hur pass "mager" den är? 
Beskriv hur terrariet är (gärna bild också) - temperaturer, inredning, lampor, bottenmaterial osv, fuktgrottor osv. Har den t.ex. en kalkskål i terrariet? 

Det kan ju tänkas att den har fått parasiter eller nån bakterie och därför inte vill äta. 
Du kan skicka in ett avföringsprov till SVA för analys. Det kostar runt 600:-. www.sva.se/

Tvångsmatning är ditt absolut SISTA alternativ - då ska ödlan vara mycket illa däran. Det är extremt stressande för djuret att bli tvångsmatat vilket i sig kan leda till matvägran och sjukdom. 

Hur vet du att det inte är förstoppning? Då måste den ju äta nåt för annars skulle det ju inte komma ut nåt ur andra änden. 


Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Mina två leosar åt syrsor innan men sen märkte jag att de inte var intresserade av dessa längre. Då köpte jag små Dubia och nu äter de med god aptit igen! Prova dem :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild