Vaselin giftigt för ödlor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

2048
773
psyjoh:
Vi ska resa bort tidigt imorgon och bara över en natt. Tänkte lägga kackisarna i en liten plast urk men där brukar alltid vara någon som rymmer därifrån. Skulle man kunna lägga en kant med vaselin högst upp på exoterra bakgrunden utan att ödlan tar skada? Har ju vaselin till väsarnq som dem kladar i när de föraöker klättra, skillnaden nu är att skäggisarna o leon kommer i kontak t med det själva då dem klättrar på bakgrunden. Iofs så får dem i siig det när väsarna klättrar i det i sin odlinggsburk. Vad tror ni? 
Tacksam för snabbt svar...
Belysning etc. sköts ju med timer..

1275
1724
Falk:
Har svårt att tänka mej att det skulle vara giftigt. Annars är det väl bara att hoppa över att ge dom något om det nu bara är ett dygn ni ska vara borta

2048
773
psyjoh:
Har funderat på det med. Mata dem imorgon bitti sen får de klara sig till kvällen efter..
Har en hel drös med dubia o döskallar bakom ena skäggisens bakgrund som jag ej får upp. Nån natt när dem är framme lyckas man ta en eller två.  Får köra på ditt råd då som jag tänkte på först. Enda saken är att dem är vana vid att äta samma tider men dem får väl hoppa över det denna gång. 

1159
625
Temla:
Rymmer det så många Dubia i terrariet? Släpper du dom lösa? Mina rymmer aldrig direkt från skålen eftersom dom inte kan klättra på hala ytor. Det händer bara att dom kommer lösa om nån ödla råkar trampa i skålen så nån kackis klättrar upp på dom och rymmer den vägen. Hopplöst när dom kommer lösa i terrariet, dom är nästan omöjliga att hitta igen.

Jag skulle välja att dom får vara utan mat den korta tiden du ska vara borta. Jag skulle inte experimentera med vaselin. 

2048
773
psyjoh:
Har börjat dra av de två främre benparen på kackisarna då Rio är expert på att välta skålen och ifall de klättrar på varandra så kommer de ej över kanten ändå. Att du ALDRIG har någon som rymmer måstevara ovanligt..

En sak som ej har med ämnet att göra, för dem som säger att dubia hanar ej kan flyga,  ni har fel (detta är allmänt menat). Meckade precis med ventilationen nu när vi ska vara bortresta för att vara säker på att slippa någon rymma re. Locket var av och helt plötsligt flög det upp en hane och nån meter ifrån lådan landade han. Flög sen en bit till. När jag satt på locket o började leta så var han borta hehe. Han flög mot balkongen dörren var öppen så han är nog ute i det sköna kvälls vädret antagligen ;)


Ps. Så många rymmare har jag inte temla. Just nu är där fem som jag kan se. Antingen för att dem klättrar på varandra över kanten eller för att skålen blivit vält. ..

2048
773
psyjoh:
Hivade in lite dubia, väsare o sallad o nytt vatten. Det får räcka till imorgon kväll. Märkte bara att två timers inte gick igång som de skulle. Hoppas dem e fixade nu.
Dem har funkat varje dag så jag måste råkat trycka på ngt. Vad är värst, att de ej släcks inatt eller att de ej tänds imorgon bitti?
De tändes ej imorse men släcktes igår.. skumt. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Se till att täta med något längst upp vid exo-terra bakgrunden så kommer inte kackerlackorna in där. Det är ju bättre än att slita av benen på stackarna.

Att ödlorna blir utan mat ett dygn är inga problem. Se till att mata dom innan ni sticker så klarar de sig fint.

2048
773
psyjoh:
Har tätat men dem lyckas ändå. På de två senaste skulle jag vända dem uppochner men glömde det på ena hehe. 

Men att ta av främre benen är ingen fara då dem ej känner smärta. Inget jag njuter av att göra precis men tyvärr så får jag göra det så de ej klättrar över och sticker o gömmer sig..

44
37
Strigel:

Vaselin är gjort på Petrolatum vilket inte är så nyttigt. Väldigt många onyttiga hårprodukter innehåller detta också och är skadligt för oss på lång sikt. Men det är så ekonomiskt fenomenalt att använda dessa oljor då de inte härsknar, så det gör inte så mycket, tycker producenterna.

 

Köp t ex kokosfett istället att använda till era kackerlacksodlingar.


1159
625
Temla:
Hur vet man att dom inte känner smärta? Har hört det argumentet förut från dom som rycker av benen men aldrig lyckats hitta några bevis för att insekter inte skulle känna smärta eller obehag. 
Nyfiken!!!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild