Anolisar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

239
197
Danpss:
Har börjat intressera mig för någon Anolis antingen Carolensis eller Raquet. Har läst mycket på nätet men helt ärligt är jag usel på att räkna ut hur stor burk dem ska ha. Jag tänkte köra på 1,2 med tiden då jag läst att fler honor på en hane är bäst. Jag har ett tomt 60*45*60 terrarie för tillfället, är detta för litet och jag ska tänka om? Självklart ska jag ha minst 2 solplatser åt dem!

2966
1645
Hoggaforfan:

Kolla längden på ödlan och kolla L80 här på sidan kan ju ge dig en besked om den lagliga biten sen kanske folk kan komma med egna åsikter såklart :-)
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Så länge du inreder med gott om grenar och annat att klättra på, så tror jag storleken på terrariet fungerar fint. För trädlevande ödlor så gäller det att skapa gott om klättermöjligheter. För mycket "luftyta" utan grenar är ju mer eller mindre meningslöst för dem då de inte kan nyttja den.

Både A.carolinensis och A.roquet är väldigt fina. Det finns en uppsjö av olika underarter med egen färgteckning till A.roquet, vilka du kan se illustrationer för i isdrakes skötselråd här på terrariedjur.se.

De är inte direkt stora ödlor, speciellt inte honorna som blir betydligt mindre än hanarna. A.roquet kan säkert gå upp i pris beroende på underart, men annars är det även relativt billiga ödlor där du kan få ett par för några enstaka hundralappar.


239
197
Danpss:
Dem blir max 20 cm, men dem är rätt aktiva och territoiella vad jag förstår. Så jag vill inte snåla på utrymmet. Jag har läst sköttselrådet här på sidan, lite därför jag blev intresserad av dem ;) Fina dagaktiva ödlor som inte kostar en förmögenhet, Inredningen har jag bra koll på lika så temperaturen fukt etc :)

239
197
Danpss:
Aha nu fattade jag länken hogga :)


2048
773
psyjoh:
Carolinensis födde jag upp för länge sedan och hade dem i nåt liknande mått. Kommer ej ihåg exakt det var typ 15 år sen eller nåt. Men körde då en hane + 1-2 honor i en sån burk. Som anders säger bara där finns gott om grenar så är där gott om plats till var o en..
Tror dock mitt var 90 högt..

239
197
Danpss:
Jag fick nu tag på 2 stycken på expo syd. Saken är nu den att dem var just gröna ungefär en vecka och efter det så är dem bruna mer eller mindre hela tiden. Kan det bero på stress eller ljuset? Jag har inrett med mycket gröna växter och tempen är enligt faktablad jag kör med exo terras natural light och en 50w spott samt ett uvb ljusrör motsvarande 5,0

2048
773
psyjoh:
Det låter bra så som du har det. Mkt grenar brukar de gilla oxå. De lever ju på träd och buskar i florida, finns säkert på fler ställen,  vi fångade flertalet när vi var där. Om det nu är carolinensis vi pratar om?
Kryllade av dem både inne i stan, på hotellet och ute i träsken. 

Mina jag hade förr blev oxå bruna lite då och då. Kanske möjligt de stressar varandra?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild