Hjälp med att flytta en snok från tomt (Åkersberga)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
ddr:

Någon i närheten av Åkersberga som har lust att hjälpa en förtvivlad dam med en snok som ligger på hennes tomt?

Skriv här eller skicka PM för mer detaljer,

ddr:
Ingen?

12
0
evilarne:
Är ju tyvår inte riktigt mina trakter bor på andra sidan stan , annars hade jag gärna hjälpt till! Tycker dock att det borde finnas någon orm kunnig på den sidan stan som kan hjälpa!

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Vi är många kunniga på sidan, det råder det inga tvivel på :) Problemet är nog att ingen bor i närheten & inte att folk inte vill hjälpa till... Jag själv har minst 20mil dit, enkel resa :P

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
När det gäller snok fungerar det ibland att bara informera om att de är lika harmlösa som en fjäril, fridlysta och förbjudna att flytta på även från egen tomt.
ddr:
Ptja, i detta fall har jag informerat om detta och det spelade ingen roll. Jag lovade henne att kolla upp alla tänkbara i närheten Men det verkar inte finnas någon.. Jag får helt enkelt be henne att låta den vara, Dvs göra som hon tycker.
Jag ger det till imorgon och hoppas att någon hör av sig innan dess..

953
1840
peter54:
Jag hade ju åkt dit direkt och plockat dän snoken om jag hade haft närmare, jag har 10-12 mil enkel resa dit. Hellre än att snoken blir ihjälslagen flyttar jag den om någon är paniskt rädd, lagligt eller ej.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Inte omöjligt att jag hade gjort samma sak, om jag visste säkert att den skulle bli ihjälslagen, och jag menar inte att det är fel ...men... fridlysning är det många som respekterar och det är långt från alla som känner till vilka djur som är skyddade, förflyttningar fungerar sällan så bra som man skulle vilja och leder ofta till en mer plågsam död i alla fall och sen är det allmänt förjävligt att varken sunt förnuft eller lagar ska kunna gå före helt grundlösa rädslor och svårt att uppmuntra sådant.

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Står det inte som så i lagen att man får slå ihjäl ormen om nan inte kan flytta den på ett säkert sätt?

Hur som helst - säg åt henne att så länge hon bor i ett gynnsamt snokhabitat så får hon dras med att dela tomt med snokar.  Vill hon inte ha några snokar som grannar så måste hon göra tomten oatraktiv för snoken genom att klippa allt gräs, plocka bort allt de kan bo under osv... Om hon inte gör tomten trist för snoken så kommer det att komma nya grannar oavsett hur många som flyttas eller slås ihjäl...


Henke :)

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
"Står det inte som så i lagen att man får slå ihjäl ormen om nan inte kan flytta den på ett säkert sätt?"

Nej. Däremot finns det undantagsregler för huggorm på tomtmark.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild