MItt Första Bygge 120x60x60

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
1
axyz:
Hej det här är mitt första terrariebygge tog mig 2,5 dagar och slutade på runt 2000kr...

120x60x60


45x45 ja jag vet Overkill :d



Plywood Konstruktion P30 och en jävla massa skruv!



Biltema Båtlack 3-4 lager detta tog en hel kväll/natt då bygget vart akut!



Här gjorde jag en riktigt fin tabbe.. skulle ju spacklat först.... men men färgen är inte för trä heller järnbalks färg för rostskydd!



Just det Ventilation Belysning mmm ... nu blev det 2-3 spacklingar mitt i natten då jag skulle måla in och utvändigt igen tidigt innan jobbet denna dagen.




Akut till glasmästaren en fredagseftermiddag. NEJ de hade bara skjutlister för 6,7mm 3glas(som jag uppfattade det hela säkerhetsglas.) vad jag man ju köper glaset och listerna detta var en dyr läxa nästa bygge ska glasen köpas först och sedan ska terrariumet formas.



Åka tillbaka efter limmet torkat och slipa och spackla tack för snabb spackel! måla igen vänta måla. klar mitt i fredags natten ställer in 2 st 2k byggfläktar för att snabbtorka då ormen kommer på lördag. ju jag vet dåligt planerat....




På plats utan inredningen då den kom veckan efter men det nödvändigaste för lilla Diesel.
Började Torsdag efter jobbet stod färdigt lördag kl ca 17.00 då hade nästan all färg utvändigt torkat. ALDRIG mer ett hetsbygge... Jag är fullt medveten om att allt är lite Overkill med 2x2 tum och tror det är 15-19mm plywood många burkar med båtlack och kanske lite onödigt att köpa halogen spottar ip 44 för 250kr/st utan ljuskälla men det var det enda grossisten hade hemma och fick dem hemlevererat till dörren det måste ju vara värt lite iaf :d


Ska bygga in elen men är så tråkigt att göra det man gör på jobbet hemma så 1 år efter bygget är elen fortfarande synlig men fackmannamässigt utförd!

Under min Semester hade jag tänkte i lung och ro bygga mitt ett "test terrarium" för mina kommade inköp helt sålt på Morelia Viridis nu, även om Tiger och Nät Pyton är väldigt trevliga ormar så tar de väldigt mkt plats....

Hoppas denna logg hjälper någon att inte göra samma misstag som mig!

//Björn

1662
779
fluffis:
Wow, det gick snabbt! Ihärdigt jobbat! :)

Tråkigt att du inte fick tag i rätt glas men beställ för allt i världen inte glasen först för det är riktigt svårt att bygga hela terrariet precis efter glasstorleken i efterhand :)

2966
1645
Hoggaforfan:
Mer tid kanske vore bättre plan :-P

741
681
Binks:
Man bygger alltid först och beställer glas de sista man gör så de blir rätt.

6
1
axyz:
Tiden vart väldigt kort jag vet, en go väns orm behövde en ny fodervärd då han bodde i norge och den dåvarande inte kunde ha kvar ormen.

Så snäll som jag är så blev det jag som fick ta hand om lilla Diesel ångrar ju inget men vart rätt jobba 2.5 dagar men tack att en bygghandel hade en stor såg och allt sågades på plats!

men hoppas någon som ska bygga sitt första tar lärdom av mig gör en ritning, märk delarna a,b,c etc och börja!
Allt passade iaf som en handske utan glaset men det går ju att byta ut nu om jag skulle vilja!


Mitt nya projekt kommer snart igång bara lite kvar på ritningen! allt ska måttbeställas trä,glas sedan bara att bygga ihop det enda jag inte har helt 100% klart ännu är klimatanläggningen!


Medlem i DHF
1082
774
Westman:
Formplyfa blir nog billigare och går fortare :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild