Behov av råd/tips på innan bygget.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
1
axyz:
Hej alla. Byggde mitt fösta terrarium av 15mm p30 plywood. Måtten 120x60x60. Nu är jag helt såld på morelia viridis och tänkte bygga 4st terrarie vill börja med ungdjur. Min fråga lyder vilket är ett optimalt mått på terrariumet ?
Hade tänkt 60x60x60?
vill få lite mer möbelkänsla över det hela, hade tänkt 22mm mdf.
någon som jobbat med mdf i terrariebygge? Läste lite byggloggar just men hittade ingen som använt mdf bara den där otäcka osb:n.......
lacka insidan med båtlack kanske lägga matta i botten för lättare rengöring?

Lite idéer vad jag vill ha för klimatstyrningar.

Led belysning över astotidur 2 kanaligt med nattbelysning.
värmekabel över termostat med nattklimat.
regnsystem över "hydrostat".


Mitt största problem är måtten och byggmaterialet. 22mm mdf eller 19mm+ klassad plywood. 
Alla råd tips trix mottages gärna.


//Björn 

2966
1645
Hoggaforfan:
Du bör använda formplywood som är fuktskyddat.
Man kan måla det om man inte gillar den bruna färgen ;-)

Mdf drar väl åt sig fukt och går relativt lätt sönder? Jag har inte mycket erfarenhet av mdf bortsett från Ikeamöbler.
Men visst går det bör fungera om du använder båtlack sen en bit korkmatta på golvet. Viktiga är väl att komma ihåg att fuktspärra ventilationshål och liknande med. Är nog mycket därför det inte används, är så svårt att fuktskydda det.
22mm resp 19mm låter tjockt och tungt. Det borde räcka med standard 12mm, speciellt om du tar formplywood men även vanligt plywood borde bli hållbart att stå på med 12mm.

Storleken fungerar för djur upp till 1 meter. Är ju upp till dig om du tycker det räcker.

Angående klimatstyrningen kanske det blir billigare att titta på en Tellstick och Nexas system? 
Regnsystem kan du kolla på Dusk.se. Han svarar inte direkt på mail med frågor men beställningar fungerar. Tyst motor.

Glöm inte möjligheten att drenera samt ventilation. 

6
1
axyz:
mdf är som du säger inte fukttålig dock hade det blivit "en snyggmöbel" om jag bygger utav det, lutar åt att använda klassad plywood 19mm+ min tanke är att slippa regla i terrariet.
det är ju frågan hur länge det tar för en träpyton att bli 1 meter?(antal år ?), kanske måste tänka om på placeringen av terrarieumen där hemma. men lutar åt just nu 60x60x60.

Ang. klimatstyrningen vill jag få helt automatiskt, ett perfekt klimat som skötter sig själv är inget att snåla in på. det som jag oroar mig över är hurvidare värmeslingan kan generera tillräckligt med värme?, kanske måste komplettera med spot/värmelampa.

Hade tänkt test bygga ett och jobba mig därifrån, får ta den tid det tar sålänge det blir bra åt djuren!

Om tiden finns i helgen kommer jag rita upp en skiss på hur jag vill ha det och hoppas kunna lägga upp den här!


//Björn

2966
1645
Hoggaforfan:
Bättre med plywood då och 12mm räcker. Häng dig på en skiva så böjs den knappt och den är ju dubbelt så bred och utan stöd av sidorna. Sparar lite vikt och pengar ;-)

Nexas system blir ju helt automatiskt med om du vill har jag förstått det som. Samt du kan styra/kontrollera det via din smartphone. Benz0187 kan svara på det bättre om du messar honom. Jag har läst om det men inte använt det. Men ska vara ett smidigt system i alla fall.

Beror på vad du väljer för värmeslingor. Finns ju olika antal watt och sen kan man ju alltid gjuta in så blir de ännu effektivare. Jag tog ju hem 110W, 60W och 30W från kina då jag är missnöjd med kvaliteten på de kablar som går att köpa i Sverige. 110W gick till det lokala tropikariet i de största burarna medans resten fick nöja sig med 60W så dina små räcker med max 30W och sen en liten spot så de kan sola. Trädormar brukar vara förtjusta i det.
Har en bild i mina annonser om det är av intresse då det blev en del över.

Oavsett hur många terrarium man bygger så hamnar man alltid i situationen "nästa blir bättre" :-P

6
1
axyz:
Tack för svaren.

Pratade med snickaren idag på jobbet han tyckte jag ska fortsätta använda plywood. 12mm kanske räcker som du säger får test bygga lite på jobbet och se hur det håller.

Jobbar som Elektriker och har tillgång till mitt styrgrejer till bra priser dock kan värmekabeln från kina vara intressant kanske tillochmed till mina befintliga terrarium dock är detta ett semester projekt :D

Ska läsa på lite om nexas system har deras enklast av/på med fjärr till lite belysning hemma.

Har du erfrenhet av Led-bel? tänkte isf köra en halogen/värmenlampa för en sol spot och sedan 1 st led för "vanliga" belysningen.


Mitt första bygget bestod av 2x2tum reglar och 19mm plywood men det känns lite overkill...

Ang. gjutning hela botten eller bara halva? lägga värmeslingan tätare vid ena sidan sedan mer utspritt på andra delen?

Ska troligtvis över till en vän som också byggt ett antal terrarium och titta på hur han gjorde med sin gjutning!

Tack som fan nu börjar idéerna flöda!

2966
1645
Hoggaforfan:
Aha, ja då kanske det blir lite billigare :-P
Men läs på lite om Tellstick, finns 3 varianter men det är Tellstick Net man ska ha.

LEDs är underbara. Fungerar ju som vilket lyse som helst förutom att det inte ger värme vilket oftast är bra. Kan vara problem för vissa dimmers men oftast står det i så fall. 
Jag ska bygga ett grodterrarium snart och då föreslog han att jag ska ha 1st 6000k och 1st 4500k. Växter älskar K men i 4500k finns lite rött ljus med som får dem att växa längre.
Då han själv har grodor litar jag på honom, bra priser med: terrajova.eu
De håller ju hur länge som helst med och är ju tåliga.
1 eller 2 LED-lister sen en sunspot med UV-ljus låter bra sen en slinga som håller upp luftfuktigheten.

hahaha ja jo det är overkill om du nu inte regelbundet ska stå och hoppa på det :-P

Osäkert om du behöver gjuta in då växter vill ha det lite svalare om rötterna men annars är det inte så noga. Lägg det i en slinga med 5-10mm mellan och gör en hel platta så ökar de effekten helt sjukt.
Jag upptäckte det i ett ökenterrarium. Ogjuten slinga gav nästan ingen värme, gjöt in den och då fick man en värmevåg när man öppnade.
Då det inte är en grävande orm kan du testa med att peta in värmekabeln, är du inte nöjd så ut med ormen och lite jord, gjut plattan och sen på med jord direkt och in med ormen igen så torkar det ifred.

Bara kul att kunna hjälpa till :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild