Bygga terrarium av garderob

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

544
424
Gibblo:
Har en burmesisk pyton (Skurt) på 1 år, han växer så det knakar så jag har bytt terrarie efterhand som han växer. Nu är det dags igen, mitt nuvarande terrarie är 120cm långt och Skurt är nu runt 140cm.

Tänkte mig att en garderob på runt 2-2,40 meter hade varit ett lagom stort terrarie för honom tills han växer ur det med.


Tänkte förstärka stommen så det blir stabilt, in med skjutglas och sätta ventilation på sidorna, tänkte även försöka mig på att bygga en bakgrund av frigolit. Sen ska det skruvas fast lite grenar, han gillar att klättra :)

Ska ju ha det ganska fuktigt där inne så vad ska jag behandla insidan med? Något annat speciellt jag bör tänka på?
Vet att tigerpytons är känsliga för drag, men för att undvika mögel, är det då ok att montera en liten datorfläkt i terrariet så man får lite cirkulation på luften där inne?

Tips och synpunkter motages gärna :)

Här är en bild på mitt nuvarande terrarie, tänkta att det nya skulle se liknande ut när det är färdigt!

2966
1645
Hoggaforfan:
Vattenbaserad färg, gärna med båtlack över. Epolan Epoxy lack V ska tydligen vara bra.
Golvet kan du ju klä in med någon golvmatta för badrum om du inte använder dammduk/gummiduk.

Ventilation och drag är 2 olika saker så fläkten inne är helt ok medans ventilationshålen bör inte vara direkt i markplan utan kan vara en bit ovanför, 20-30cm ovanför markytan och sen en under taket. Fläkten kan även fungera som utsug men bör inte gå hela tiden då.

Lampor gör vara minst IP24 klassade. Ju mer desto bättre :-)

Du bör kanske fundera på att använda några stolpskor eller balkskor för att montera fast grenar i.

Skjutglas som på bilden blir nog väldigt tungt. Bygga en dörr med glasruta i är nog bättre. 

Det är väl generella grejer. Är det något specifikt för just den arten så överlåter jag det till andra :-)



544
424
Gibblo:
Hoggaforfan skrev:
Vattenbaserad färg, gärna med båtlack över. Epolan Epoxy lack V ska tydligen vara bra.
Golvet kan du ju klä in med någon golvmatta för badrum om du inte använder dammduk/gummiduk.

Ventilation och drag är 2 olika saker så fläkten inne är helt ok medans ventilationshålen bör inte vara direkt i markplan utan kan vara en bit ovanför, 20-30cm ovanför markytan och sen en under taket. Fläkten kan även fungera som utsug men bör inte gå hela tiden då.

Lampor gör vara minst IP24 klassade. Ju mer desto bättre :-)

Du bör kanske fundera på att använda några stolpskor eller balkskor för att montera fast grenar i.

Skjutglas som på bilden blir nog väldigt tungt. Bygga en dörr med glasruta i är nog bättre. 

Det är väl generella grejer. Är det något specifikt för just den arten så överlåter jag det till andra :-)




Det låter bra det, tack för tipsen!

Då kör jag med en fläkt där inne, tänkte inte ha den som utsug utan den ska mest få luften att cirkulera lite.


Bra tips med ventilationen, ska tänka på att sätta dem lite högre än dessa då!

Hmm kanske får bygga en dörr istället, med glas i.. Vet dock inte riktigt hur man löser det smidigast direkt. En som öppnas uppåt kanske? Med en enda stor glasskiva?

Stolpskor, balkskor?


Tack för svar!


2966
1645
Hoggaforfan:
Ah du menar lägga den på sidan. Jag tänkte du hade en fast garderob du skulle bygga om. My bad.
Då blir det inte lika högt i tak så nedre ventilationen ska ner en bit men 10-15cm över bottensubstratet blir lagom. Har man det precis i nederkant så blir det lätt skorstenseffekt och drag. Speciellt om man har högre terrarium.

Då blir ju inte heller glasen så tunga men 3-4 glasdelar skulle nog vara bra. Jag hade nog monterat fast (silikonerat) 2 mindre rutor vid sidan om sen haft 2 lite större i samma spår i mitten som är skjutbara. Så man öppnar den mitt på buren och för vardera sida åt ett sitt håll. Som en dubbeldörr till affärer ;-)
En varsin hasp mellan ram och glasruta håller dem stängda när det behövs.

1662
779
fluffis:
Om det blir för tungt med två glasskivor i öppningen, kan man inte ha tre? Men det kanske inte ens finns glasglidlister med tre spår för 4 mm glas eller vad man nu hade tänkt sig för tjocklek? Och hur låsningen ska gå till vet jag inte riktigt. Det var bara en idé :)

Men jag undrar om det verkligen blir så himla tungt? Visserligen har jag aldrig satt glas på över 2-2,40m men jag har satt på ett terrarium som är 1,70 m brett och glasöppningen 1,50 m och glasen glider hur lätt som helst :) Det som är viktigt som jag har märkt är att glidlisterna klistras på väldigt rakt, annars kommer glaset att gå i och det blir trögt. En gång här hemma lyckades vi inte så bra med att få listerna raka vilket resulterade i en väldigt trög glidning av ena glaset. Men det löstes ganska lätt genom att skära loss listen lite på det stället där den inte var rak.

544
424
Gibblo:
Hoggaforfan skrev:
Ah du menar lägga den på sidan. Jag tänkte du hade en fast garderob du skulle bygga om. My bad.
Då blir det inte lika högt i tak så nedre ventilationen ska ner en bit men 10-15cm över bottensubstratet blir lagom. Har man det precis i nederkant så blir det lätt skorstenseffekt och drag. Speciellt om man har högre terrarium.

Då blir ju inte heller glasen så tunga men 3-4 glasdelar skulle nog vara bra. Jag hade nog monterat fast (silikonerat) 2 mindre rutor vid sidan om sen haft 2 lite större i samma spår i mitten som är skjutbara. Så man öppnar den mitt på buren och för vardera sida åt ett sitt håll. Som en dubbeldörr till affärer ;-)
En varsin hasp mellan ram och glasruta håller dem stängda när det behövs.


Jo precis, det ska inte vara en stående garderob :) Tänkte mig något med mått som ~230cm brett och sen kanske 70x70 ang höjd och djup, det är ju en marklevande orm till största del så jag behöver en burk på längden till honom :)

Låter bra, då kör jag vidare med skjutglas som jag hade tänkt. Kan bli bra med varianten du nämde med att silikona fast två glas och ha två skjutbara, men undrar om jag inte kör på två stora skjutglas med detta terrariet och hoppas på att det funkar. Funkar det inte så får jag göra om helt enkelt!

Jag är med ang placeringen av ventilationen, varianten jag har nu sitter en liten bit ovanför marken.

fluffis skrev:
Om det blir för tungt med två glasskivor i öppningen, kan man inte ha tre? Men det kanske inte ens finns glasglidlister med tre spår för 4 mm glas eller vad man nu hade tänkt sig för tjocklek? Och hur låsningen ska gå till vet jag inte riktigt. Det var bara en idé :)

Men jag undrar om det verkligen blir så himla tungt? Visserligen har jag aldrig satt glas på över 2-2,40m men jag har satt på ett terrarium som är 1,70 m brett och glasöppningen 1,50 m och glasen glider hur lätt som helst :) Det som är viktigt som jag har märkt är att glidlisterna klistras på väldigt rakt, annars kommer glaset att gå i och det blir trögt. En gång här hemma lyckades vi inte så bra med att få listerna raka vilket resulterade i en väldigt trög glidning av ena glaset. Men det löstes ganska lätt genom att skära loss listen lite på det stället där den inte var rak.


Tre funkar säkert smidigare än två skjutglas, det tror jag med. Men jag har svårt att tänka mig ett fortsatt bra liv med 3 skarvar, eller 4 som Hoggaforfan sa. Så jag kör nog på två och hoppas att det funkar, annars får jag prova era förslag :)

Ska vara noga vid monteringen av listerna ;) Var köper ni era lister förresten? Skjutglasen går jag väl bara till glasmästaren och ber honom fixa antar jag.

Resterande material får inhandlas på byggvaruhus och biltema.

Tack för svar!

2966
1645
Hoggaforfan:
Glasmästaren har lister med. Jag har inte lyckats hitta några lister online konstigt nog.
Jag fick mina i aluminium för 200:-/metern och tyckte det var ok pris medans andra har fått för 100:-/metern. Över och underdel då alltså.

Henrik Rapps glas utanför linköping var det tydligen. Ingen aning ifall han skickar.

1662
779
fluffis:
Gibblo:
Jag såg att du bor i Helsingborg. Det känns rätt centralt när det gäller glidlister :) Jag är själv skåning och köper glas och lister från Jocke, han som hade ett krypin på Tropikhuset i Malmö tidigare. Listerna kommer från Tropikhuset tror jag. I Ängelholm på Ormar & sånt tror jag också det finns glidlister. Även hos Tropiska rum som ligger en bit norrut för dig finns det lister. Själv kommer jag aldrig att använda aluminiumlister mer sedan jag börjat med plastlister :)

544
424
Gibblo:
Hoggaforfan skrev:
Glasmästaren har lister med. Jag har inte lyckats hitta några lister online konstigt nog.
Jag fick mina i aluminium för 200:-/metern och tyckte det var ok pris medans andra har fått för 100:-/metern. Över och underdel då alltså.

Henrik Rapps glas utanför linköping var det tydligen. Ingen aning ifall han skickar.


Fint!

fluffis skrev:
Gibblo:
Jag såg att du bor i Helsingborg. Det känns rätt centralt när det gäller glidlister :) Jag är själv skåning och köper glas och lister från Jocke, han som hade ett krypin på Tropikhuset i Malmö tidigare. Listerna kommer från Tropikhuset tror jag. I Ängelholm på Ormar & sånt tror jag också det finns glidlister. Även hos Tropiska rum som ligger en bit norrut för dig finns det lister. Själv kommer jag aldrig att använda aluminiumlister mer sedan jag börjat med plastlister :)


Ja Jocke känner jag till, likaså ormar & sånt i Ängelholm :) Kollar vad det kostar här, annars vänder jag mig till Jocke! Plastlister får det nog bli som du säger.

2966
1645
Hoggaforfan:
Vad är fördel med plastlister vs aluminium?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild