Argentinska kackerlackor (dubia)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

225
4
ia_:

BARA fördelar med Dubias vs syrsor!

Tysta, enkla att sköta, klättrar inte, flyger inte, förökar sig inte i rumstemperatur (om de smiter), luktar inte, får massor med ungar, bor i mörka skåp (så man kan stoppa undan dom och slipper ha dom framme), mycket mindre kannibalistiska, lever länge som vuxna osv osv...

Nackdelarna är väl att de växer lite långsamt om man har bråttom, men har man väl fått igång en odling så rullar det på rätt bra. =)


309
239
Gogs:

Det där med att dubia inte flyger är en myt... polaren har en odling och en dag kom det en stor dubia flygande i hans hus. Men i normal fall så flyger dom inte nej


225
4
ia_:

Den kanske hade lite identitetskris. Eller bara konverterat till trollslända... ;)

Ingen av mina har fått för sig att de skall flyga under åren, så jag har klarat mig bra åtminstonde. =)


44
1
snakybite:

Det där med att argentinska kackerlackor, Blaptica dubia inte klarar av att föröka sig i rumstemp är helt felaktigt. Själv så ger jag mina dubior en kallperiod på några veckor sätter ut en stor plastlåda i garaget med bara vuxna dubior. Sedan tar jag in lådan och ger dom rejält med mat och ställde in dom i värmen och då började dom föröka sig som bara den.

Ställde ut mina stora tomma terrarier i garaget på hösten för att rengöra dom senare, på våren började jag att städa ur terrarierna och då upptäckte jag att det var en jäkla massa dubior där i. De hade garanterat förökat sig där inne. I mitt kall garage blir det minus grader på vintern. Vet även av några som har glömt sina odlingar på balkongen på vintern och de klarar även där av att föröka sig under vintern.


225
4
ia_:

Då har jag haft klenisar då. För de jag har haft har slutat föröka sig bara jag flyttat de från det "varma" skåpet till ett vanligt. Kan tillägga att båda skåpen står i vardagsrummet ca 1,5 meter ifrån varandra.

Sjukt praktiskt när man vill kontrollera när och hur mycker nymfer man vill ha.


51
2
niake:

Jag har mina på en hylla i badrummet dom förökar sig i lådan sedan gräver dom ner sig, samt bra på att hålla sig stilla.. 


76
16
Ergotamin:

Det har hänt mig flera gånger att mina dubia hanar har flygit ur burken jag har dom i 


459
138
Pakke:

Jag har hållit för länge med Dubiorna.

1: Hanar kan flyga? Så svaret är nej. Jag har provat att släppa hanar i luft och de sjönk bara trots de fladdrar med vingar. Endast de KAN fasktiskt hoppa. Men inte flyga. Min plastlåda utan lock är bara 15-20 cm höjd och de har kommit ut ur lådan? ALDRIG. (Jag använder ALDRIG lock på lådan) :)

2: De utökar sig oavsett temp är! Men i rumtemp fungarar utmärkt för dem att utöka. Varmare än 22-24 grader får de utöka sig fortare än vad rumtemp kan ges.

3: De KAN bli kannibaliskt! Om foder saknas eller inte tillräckligt med protein så GER de sig på nyömsad kackerlacka. (Kanske har ni märkt själv vissa dubia är skadad?) Men jag har sett dem som ger sig på en nyömsad. Och de tål mer än syrsor om de inte får mat på länge tid.


76
16
Ergotamin:

Ok så du menar att jag har set i syne då eller? Har hänt mig ett par gånger att nån dubia hane har flygit ut ur min burk och vad säger att den dubian du släppte i luften hade lust att flyga just då? Har läst på flera forum både svenska och utlänska forum att folk har hafft dubia som flygigt.När jag menar flyga så är det inte som en fluga utan dom har mer eller mindre lyckats flyga ur burken där jag har dom och glid flygit.Hur länge har du pysslat med dubia Pakke?

 

 

Läste just mitt in lägg och det kanske låter lite otrevligt men det är verkligen inte menat så 


44
1
snakybite:

Har fyra stora dubia odlingar som jag har haft i en massa år utan lock dessutom. Har aldrig sett någon dubia hanne flyga. Nu får du sluta ge dom redbull ,ergotamin :))

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild