Kvalster!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2048
773
psyjoh:
Hittade idag tusentals små vita kvalster i min bokhylla. Antagligen kommer dessa från flug eller mjölmask odlingar. Vad är bästa sätt att bli av med dessa snabbt?

239
197
Danpss:
Funkar kanske att spraya på med ättika, känns som att dem inte skulle gilla det!

2966
1645
Hoggaforfan:
Ättika kan fungera annars är det väl Virkon S

2048
773
psyjoh:
Har börjat torka av med klorin. Har ingen ättika. Känns som det är lite starkare. Var ren tur att jag upptäckte dem. Finns inga terrarie i närheten. Däremot är min stora är allergisk. Han har varit täppt senaste dagarna så detta är kanske anledningen då. Hittar ingen större spridning så de är nog rätt så nykläckta och kommer från mina gamla flugodlingar. Fick dock slänga burkarna med larver och banankackerlackor. 

2048
773
psyjoh:
Vad gör man bäst för att de ej ska återkomma då?
Kommer antagligen från 4 borrade hål då det fanns små spån runt hålen. Det var så jag upptäckte dem. Stoppade in tops med klorin i hålen. Kanske lägga en sträng med olja eller ättika som ni säger och låta vara tills imorgon? 

1275
1724
Falk:

Är det kvalster från tex insektsodlingar så rengör foderodlingarna och se till att så att dom har det torrt.

Dessa kvalster tar man bort med vatten och såpa eller diskmedel. Är man riktigt nojjig så köper man en flaska desinfektionsprit på apoteket.

Jag fick dessa kvalster själv en gång och det enda jag gjorde var att städa odlingen och torka med vatten och köksspray där dom var.

Har inte sett några sedan dess.


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
man kan ställa odlingarna på ett fat eller liknande som man har parafinolja på ( köps på apoteket) det dränker kvalster. Det ser till att det inte blir några explotioner av kvalster.  Jag har det så till mina bananflugsodlingar

2048
773
psyjoh:
Har inte kvar dessa odlingar nu. Tror dem krupit ur innan och lagt ägg som kläcktes nu nån dag. Har iaf skurat hela bokhyllan nu. Hittat ca. 10st efteråt så de flesta lär ju vara borta. Kommer ihåg att jag fick sånna här från en blomkruka en gång för längesen och fick inte bort dem vad jag än gjorde så jag slängde skitet tillslut. 
Paraffin olja var det ja, kom inte på det innan. 
Ska köpa en flaska sen. Man vet aldrig när det dyker upp nästa gång. 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
jag har alltid lite utstruket där jag har odlingarna så att om det skulle komma så kan det inte sprida sig, och jag har inte haft nått problem sedan jag började med det 

232
94
anamidnatt:
Jag hade sånna! för bara några veckor sedan ifrån mina mjölmask, det var sjukt äckligt, de var över HELA bordet jag hade haft burken på. Jag hade dettol rengöringspray hemma och det dödar ju det mesta, jag hade typ panik så dränkte de stackars mjölmaskarna och gjorde mig av med dem. Men ja, jag antar att det blev så för att jag inte hade bytat ut deras mat/bottensubstrat på ett tag, och där var nog rätt fuktigt och hade inte många lufthål heller.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild