Normal 66% het pied KP dyrare än normal?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

109
19
carolineleven:
Hej, brukar normal 66% het pied vara dyrare än normal?

Jag antar att en normal 100% het pied är dyrare eftersom att den redan är avlad på och då vet man att man kan få pieds av den ormen, men jag undrar ifall 66% brukar vara mycket dyrare(ifall jag blir ormtokig och vill köpa fler ormar och avla).

Och i sådant fall, har jag rätt i att 66% bebisarna skulle vara billigare än 66% vuxna(som är avlingsklara)?

Jag har en dröm om att köpa en 66% juvenil, se den växa upp och under tiden sparat ihop pengar till en pied(som förhoppningsvis är billigare om några år) och kunna skaffa mig fler ormar att behålla och sälja. Detta är förstås bara en vag dröm, inte en plan, eftersom att jag inte ens vet ifall ormar är för mig.

Och det vore förstås smartare att köpa en 100% het pied istället för en bebis om jag nu vill avla, men jag älskar idén att se ormen växa upp.

305
147
HenkePetersson:
Om jag va dig så skulle jag köpa en nominat 100% hets hona om du nu har för tanke att avla fram pieds, om 66% poss djuret inte har en annan vissuel morph , kan det varar en helt vanlig kp du står och köper till ett överpris.

Tex Om du köper en mojave som är 66%  poss het pied, skulle då den visa sig  vara het pied såoch du parar den med en 100% pied djur får du riktigt snygga ungar, skulle den visa sig vara nominat har du i alla fall mojaven då den är en co-dominant gen. Nominata 66% djur ska enligt mig säljas till ett pris som är lika med en nominat.

Till din fråga, Ja dom är dyrare även fast dom inte borde vara det.

När det kommer till morphen pied, så måste du ha två djur antingen 2 st 100% hets eller en pied och ett hets djur morphen är nämligen resisiv

333
97
leolina:
Och procenten har inget med åldern på djuret att göra eller om den är avlad på eller inte...

Att ett djur är 66% het pied betyder bara att det finns 34% risk att den inte alls bär på anlaget alls, ett som är 100% het pied bär på anlaget med 100% säkerhet. Procenthalten beror på vad föräldrarna var.

109
19
carolineleven:
Tack för svaren. Jag läste på vad procenten betydde och vad som krävdes för en pied och hur stora oddsen var. Ursäkta ifall inte det framgick.

Jag börjar tro att planera att betala extra för en orm nu för att KANSKE avla en eller flera kullar för att få fram en pied i framtiden kan vara dumt, när jag lika gärna kan köpa en normal juvenil nu och sen sparar ihop till en pied och en hets pied(eller pied + pied) om jag nu verkligen vill avla.

-EDIT

Kom just på att ifall det finns en dyrare 60% het närmare mig än en normal som jag måste åka långt för så kanske det är det som avgör.

305
147
HenkePetersson:
Lånar tråden en aning.

Pieds kostade typ 15000:- för 5 år sedan, men i dag kan man få morpher som inte fanns då för en sportstyver av vad man fick ge för den förr.

Så till min fråga Vad ligger en hyffsad pied på i dag?

Dum fråga från en som tappat kp intresset och snöat in på boas i stället:D

109
19
carolineleven:
Jag har kollat på engelska och amerikanska sidor och hanar kan man få för ca 6000kr

www.royalmorphsforsale.co.uk/available/piebald.html

bhb-reptiles.myshopify.com/search?q=pied

Vet inte hur det är i Sverige/Europa, men jag antar att det kommer ta ca 5 år för mig att spara nog för att kunna försvara att köpa en så dyr orm. Men då kanske de är mycket vanligare och billigare :)

333
97
leolina:
En pied i Sverige idag ligger på pris från ca 5000 och uppåt.

733
295
markusbabs:
Glöm inte kostnaderna på boende, mat osv.

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Jag köpte min piedhane for 5000kr när han bara var några veckor gammal. Men boendet blir desto dyrare! Jag lägger dock ner väldigt mycket tid och pengar på mina terrarier, de behöver ju inte vara så överflådiga för djurens skull givetvis. 

precis som markusbabs säger är det allt runk omkring som kostar...också. Så är det med alla djur :)


109
19
carolineleven:
Jo, det blir ju dyrare med de andra kostnaderna än en normal orm kostar.

När man tänker efter så ifall jag köper en juvenil blir det ännu dyrare eftersom att jag måste ha ett litet terrarium först och sen skaffa fort.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild