Första dagen i nya terrariet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

159
55
Rille2005:
Köpte två leopardgecko igår från butik.
De har fått ett jättefint terrarium nu med alla möjliga lampor och tillbehör, dvs allt är enligt bok hehe :-)
Men de var inte så sugna på att äta! Är det normalt första dagen?
De gömde sig mest.
Idag dag nr 2 fick de 4 syrsor. Av dessa åt de varsin syrsa, de andra två syrsorna försvann i det stora terrariet. De åts inte upp och jag vet inte vart de tog vägen.
Är varsin syrsa dag 2 bra? Ska jag ge dem fler syrsor ikväll eller ska jag vänta tills imorgon?

2048
773
psyjoh:
Lämna dem ifred så mycket som möjligt nu i början. De äter så mycket de vill. De första dagarna åt min bara en liten kackerlacka per dag. Hur gamla är de?

1159
625
Temla:
Om du har lösa syrsor i terrariet, lägg in lite mat till dem så de inte går på ödlorna och tuggar. 

Håller med föregående om att ge dem tid och låta dem vänja sig vid sin nya miljö i lugn och ro. Det börjar äta när de känner sig tryggare (och hungrigare). 

Prova mata syrsor med pincett eller i skål, så slipper du ha dem springande lösa i terrariet. :) Dubia är jättebra föda, de håller sig i skålen och du slipper problemet med lösa insekter. 

1275
1724
Falk:
Lösa syrsor ska man aldrig ha i burkarna, blir dom inte uppätna på några timmar så plocka bort dom.

1159
625
Temla:
Absolut, men det händer ibland att syrsor gömmer sej så man inte hittar dom. Ibland kryper dom in bakom bakgrunden. Då kan det vara bra att lägga in lite sallad så dom inte äter på ödlorna. Är rätt smart också för då lockar man fram dom och kan antingen fånga in dom eller så tar ödlorna dom. :) 

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Sen är de ju kvälls/nattödlor så att de gömmer sig på dagen är helt naturligt :) Prova att mata sent på kvällen, jag gör det innan jag själv går och lägger mig.

2048
773
psyjoh:
Min är tvärtom, äter inget på kvällen. Däremot när vi vaknar på morgonen vill han äta och sen går han och lägger sig hehe :)

159
55
Rille2005:
Tack för alla tipsen :-)
Då lägger jag in en liten bit sallad i terrariet.
Testar även att ge dem några syrsor nu ikväll :-)

159
55
Rille2005:
5-6 maskar vardera blev det ikväll :-)
Men syrsorna ville de inte röra......

159
55
Rille2005:
Undrar även hur många det är som egentligen byter vatten dagligen till sina ödlor?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild