Kungspyton med konstig svans och ögon, hjälp tack!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

20
0
JSpinord:
Hejsan! Har märkt en underlig grej med min KP på senaste, hon har svanstippen uppåt i luften hela tiden. Även när jag bara håller i henne. Hon har även en liten ömsrest på just toppen, så kan det vara pga det? Lika med hennes ögon har också lite öms kvar på och läste att dom kan bli blinda om man inte får bort själva "kapslarna". Tänkte bygga henne en fuktlåda nu då jag märkt att spraya inte räcker, men hur går jag till väga med en bra fuktlåda till henne? Hon har ju en stor vattenskål men hon badar aldrig i den. Vore tacksam, vill gärna att hon ska må så bra som möjligt!

903
509
Evanjeline:
Köp en plastlåda av lämplig storlek med lock från jysk, bauhaus, biltema ect, sen gör ett hål i sidan, stoppa in mossa, done.

20
0
JSpinord:
Evanjeline skrev:
Köp en plastlåda av lämplig storlek med lock från jysk, bauhaus, biltema ect, sen gör ett hål i sidan, stoppa in mossa, done.

Vart får jag tag på mossa då? Måste det vara speciell mossa?


343
119
Salig:
Spagnum är toppen! :) alltså vitmossa. Finns att köpa lite här och var, beställde levande mossa från grodorochfoder.se. Fungerar självklart medtorkad också (om den blöts förstås ;) )

903
509
Evanjeline:

Spagnum finns på blomsterlandet vid orchideérna, elelr diverse terrariebutiker, alternativt plocka vitmossa utomhus, finns många sätt;>

Min ena kungspyton ligger nästn alltid i hans fuktlåda, och honan ibland, så här uppskattas dem!


305
147
HenkePetersson:
Du behöver inte ens ha mossa, men gör som evanjelin säger köp en plast låda och ta en fontehanduk och fukta upp ordentligt lägg en värme matta under så att det blir bra fuktighet i lådan, se till att handuken alltid är fuktig/ blöt, funkar inte detta så får du tappa upp ett bad med ljummet vatten i en plast låda och låte den soaka i det ett par timmer, sen brukar det lossna av sig själv om det inte gör det så använd en liten fin pinsette och pilla bort locket av gammalt öms som sitter för ögat, tänk bara på att den måste ha soakat ordentligt innan du gör det, det är också bra att vara två när man gör det om man är ovan, en kåller djuret och en plockar, är du osäker så kola om det finns någon i din omgivning som har god hand med ormar och erfarenhet och låt honom göra det, anledningen till att ni bör vara två är för om ormen rör sig kan ni skada ögat, Har själv tillämpat detta på ett stort antal ormar med gått resultat, dock bör detta göras enbart om allt annat misslyckats. hoppas det här hjälper dig lite på traven

Lycka till

Henke



205
203
Micke_E:
Min hane licgger gärna i sin vattenskål hela dagen. Oftast är det bara näsan som sticker upp

903
509
Evanjeline:
Jag har använt tejp för att ta bort öms som sitter fast på ögonen förr, och det har funkat väldigt bra. Jag vet inte om det finns några saker som är negativt med den metoden, är antagligen inte alls så erfaren som henke, men det borde vara svårare att skada ögonen på det sättet.

305
147
HenkePetersson:
humm tejp metoden var inte alls dum, aldrig slagit mig att man kan använda det hehe antar att man lär så länge man lever.

20
0
JSpinord:
Evanjeline skrev:
Jag har använt tejp för att ta bort öms som sitter fast på ögonen förr, och det har funkat väldigt bra. Jag vet inte om det finns några saker som är negativt med den metoden, är antagligen inte alls så erfaren som henke, men det borde vara svårare att skada ögonen på det sättet.

Så ska jag fukta upp henne rejält och sen ta vanlig genomskinlig tejp på ögat och dra försiktigt bort? Tack för svaret iallafall! :)

Tror ni att vitmossa går att köpa på lokala blomsteraffären också? Tänkte mer om det fanns generellt i alla blomsteraffärer?Bor i en lite by, så vill liksom inte åka 16mil för att köpa mossa! Sen undrar jag om jag ska försöka tvångsbada henne ibland? Försökte i badkaret igår, men hon flög ju som ett spjut upp igen. Hon fick ju bara panik. Hade ungefär 30 grader i vattnet.

Är det ingen som vet nåt med svans grejen jag snacka om? Svanstippen längst ute står upp mot skyn om hur hon än är, även när hon åker runt. Är hon bara påväg att daima eller är det nåt farligt?
Tack som fan för alla svar! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild