Ny hage till sköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

903
509
Evanjeline:
Färdig med att sätta upp en ny hage till Sallad idag! Den är ca 325x170 cm, och kostade 600 kr. Han är mycket nöjd. Ville fråga om lite tips på landskap, har än så länge bara satt in det nödvändigaste, har ni några bra ideér? Vad jag tänkt göra är att sätta in mer ogräs, göra minst en till kulle med grotta, lägga in lite singel på sina ställen, och sten så det blir annorlunda miljö, och sätta in en buske eller två. Förresten så är det foderkalk som är utspritt och inte sjunkit ner i jorden än, om ni undrar varför allt gräs är vitt.

Medlem i SHF
61
74
Joachimlofgren:
ideerna du har är bra. 
Har själv använd mig av liknande kantband och fick tipset att kolla extra så att den inte tar hjälp av ståltråden det sitter ihop med på insidan till att rymma. Dom får tydligen bra hävkraft och kan ta sig över. 

Antingen kan man vända på dom så viren är utåt, eller så får man komma på något annant fiffigt. Jag satte avklippt kompostgaller runt hela, plus tak över som skydd mot katter och barn. 


903
509
Evanjeline:
Jag har tänkt på det också med ståltråden, Jag ska hålla extra koll på honom just nu, tills jag kommer på en bra lösning. Jag tror dock inte han kommer kunna, eftersom han inte når upp till den, förutom möjligtvis klorna, men sen kan de vara ena jävlar på att klättra, så vem vet. Den lägsta är nedgrävd. Som det ser ut nu har jag valt att lämna honom utan nät, men komprimissar med att ta in honom på natten. När det är ett så stort bygge är det lätt att man skjuter upp det (speciellt eftersom jag är handikappad) och hans gamla utebur var inte inärheten stor nog. Det jag gillade med kanterna är att man så enkelt kan utöka utrymmet precis när man vill, utan att behöva bygga om resten av stängslet. 

295
270
barkskog:
Jag använder kantband för att skilja olika avdelningar i växthuset. Det händer då och då att sköldpaddor tar sig över eller lyckas ta sig igenom efter att ståltråden har rostat.

Utomhus skulle jag inte använda kantband. Hörnen speciellt är klättervänliga. 

205
203
Micke_E:
Kan man inte sätta dubbla varv med kantband där yttre varvet sticker upp mer och gör det svårt att häva sig över eller ge det en lutning innåt såmdet blir svårare att klättra på?

205
203
Micke_E:
2snygga byggen förresten!

903
509
Evanjeline:

Jag mätte honom mot kanterna idag, och hans klor når precis upp så de nuddar ståltråden om han står på bakbenen. Tror ni han kan klättra över då? Själva fötterna når inte, bara några mm på klorna. Kan tillägga att hans inomhusbur har lägre kanter och han har aldrig lyckats ta sig över där.

edit: Kan vara värt att nämna att jag har de extra höga kanterna, kommer inte ihåg exakt hur höga de är, tror det var 35 cm.


2966
1645
Hoggaforfan:
Köp delad stolpe som ni fäster uppe längs kanten så mycket instickande ni kan montera den, blir en del skruv. Ta väck den ståltråden som sitter ovanför marknivå.
Billigt, snyggt och effektivt ;-)
Inga sködlpaddor kan hoppa utåt, bakåt och gripa om en kant.

< ute - inne >
          _
         |
____|________

903
509
Evanjeline:
Borde kunna fungera.

19
13
Robban3030:

Här är min utegård till mina landsköldpaddor.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild