Skäggagam cirka 3-4 månader

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

48
3
maxez:
Hej

Mina barn ville ha en ödla och tillslut så bestämde vi oss för att köpa en skäggagam. Han/Hon är ca 3-4 månader gammal är lite osäker då det står på uppfödarbeviset att han e ca 3mån.

Jag har läst en massa sidor innan vi skaffade oss en skäggis men jag har några frågor som jag inte har lyckats hitta svaren på och hoppas kunna få hjälp här.


Läste att han ska duschas ca 3ggr per dag men borde han bada oxå?

Tycker att han äter dåligt vissa dagar, men det kanske är normalt... Undrar hur ofta ska dom bajsa?
Har haft han i ca 3veckor och har bajsat typ 3-4ggr..

Känns som att han bara lever på syrsor, kan man ge nått mer vid den här åldern?
Han får grönt varje dag men rör det inte längre


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Att duscha en skäggis så mycket är inte nyttigt. Man kan spraya i terrariet någon gång ibland, men inte i den mängden.

Att ha en större vattenskål, dels för att få upp luftfuktigheten (även om det i regel inte behövs någon direkt ökad luftfuktighet för skäggagamer mer än möjligtvis vintertid då vi har väldigt torr luft) men även för att ödlan kan svalka sig om den skulle vilja. (Personligen har jag dock erfarit att de hellre gillar att gömma sig i skuggan när de känner sig varma)

Hur mycket den bajsar beror ju såklart på hur mycket den får i sig. Har den ätit dåligt vissa dagar så kommer den inte skita lika mycket. Något man bör tänka på är att reptiler överlag inte äter lika ofta som människor eller många andra djur. Nu är ju ödlan såpass ung, vilket gör att den behöver mat lite oftare så att erbjuda insekter varannan dag kanske vara lämpligt så länge den får möjlighet att äta lite grönsaker med.
Grönsaker är alltid svårt i början, speciellt om ödlan kan äta sig mätt på godare saker som syrsor etc.

Det finns flera olika insekter, men jag skulle avråda från hårdskaliga insekter som t.ex. mjölmask då det dels inte är så nyttigt och kan skapa förstoppning då skalen är väldigt svårsmälta för en lite ödla.

1159
625
Temla:
Skaffa lite Dubia kackerlackor, de är nyttigare än syrsor faktiskt och mycket lätta att sköta om. Det andra som är bra med dom är att man kan välja på så många storlekar varterter ödlan växer. Som Ander sa, var försiktig med mjölmask. Om du nödvädigtvis vill ge så ge bara de vita (nyömsade) medans skäggisen är liten. 

Den enda gång jag duschar mina skäggisar är om dom ömsar och jag ser att dom är obekväma med mycket torrt öms som kliar. Om den är liten och inte dricker vatten eller du har mycket varmt på solplatsen kan det kanske vara värt att duscha den ibland (tänk på att vattendroppar från en duschflaska känns mycket kallare än vad vattnet du häller i flaskan känns), men då är isåfall bad bättre för de har en tendens att dricka när de ligger i vatten. Det finns en del knep för att för skäggisar att dricka om den trilskas. :) Den kommer säkert att äta sallad så småningom, ge inte upp, ställ in fräsch sallad varje dag iallafall, rätt som det är så kommer den att börja äta även om det kan dröja ett tag. Prova handmata sallad och se till att den är lite blöt så får ödlan i sej vatten på köpet.

Om luftfuktigheten blir för hög i terrariet får skäggisen luftvägsinfektion, så duscha sparsamt i terrariet, mät luftfuktigheten så det blir rätt. Lycka till.. ni kommer få mycket glädje av skäggisen! 

276
118
Maqea:
Så små skäggisar brukar leva uteslutande på insekter. Det är inte förrän de blir över ett halvår som de börjar behöva och få smak för grönsaker.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild