Terrariebygge till Agapaddor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

44
37
Strigel:
Hej alla,


Jag tänkte bygga en ny burk till mina paddor då de växt och nyligen blivit tre. Har svårt att bestämma mig för vilka mått jag ska ha på bottenarealen. De skuttar ju inte runt så extremt mycket så jag vill inte bygga för stort. 
Vad tror ni om 120cm X 80cm?

2966
1645
Hoggaforfan:
Jag tror det blir för djupt för att vara enkelt att städa och fixa. Har för mig att tum-regeln är max 70cm djupt.
Men arean räcker nog. Paddor brukar ju vara ganska passiva vad jag vet.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Att det blir för stort är nog inget du bör oroa dig för.

Ska bli kul att följa bygget, speciellt då jag verkligen gillar paddor.

1662
779
fluffis:
Hoggaforfan skrev:
Jag tror det blir för djupt för att vara enkelt att städa och fixa. Har för mig att tum-regeln är max 70cm djupt.
Men arean räcker nog. Paddor brukar ju vara ganska passiva vad jag vet.


Haha, jag håller med men det beror ju på hur man städar, i vilken höjd terrariet står och på vilken storlek man själv har :) Jag själv som är ganska kort och har korta armar har problem med att nå in och städa i mina terrarier som är 70 cm djupa. Så jag byggde 65 djupt i nästa bygge och det senaste är 60 cm djupt :) Sen beror det på bredden och höjden på terrariet hur lätt det är att luta sig inåt och städa :)

I allmänhet brukar man väl följa Jordbruksverkets storleksföreskrifter och sen kanske lägga på lite efter vad det är för art och efter sitt eget huvud/behov :)

44
37
Strigel:

Mja, jag vet inte om jag håller med dig Anders. Jag hade den ena eller om det var bägge i en glasburk på 150x60x40 en period tidigare. Men det blev helt poänglöst. Jättesvårt att hålla ett bra klimat i hela burken och paddan/paddorna höll sig vid det hörnet där vattenskålen befann sig.

 

Men när ni nu inte verkar reagera på att mina föreslagna mått är för små så tror jag att jag kör på dem, mina armar är långa, så jag kommer nog åt. Har lite intressanta planer i huvudet, ni får se sen om de faller väl ut.


2966
1645
Hoggaforfan:

Att nå är en sak men man ska kunna arbeta med. Men som fluffis skriver så är vi alla olika, det är bara en aspekt som brukar glömmas bort. 


44
37
Strigel:
När jag lade ut materialet så insåg jag hur stora mina mått var, haha. 1150x700 är nya budet på bottenarealen. 


Nu kanske ni reagerar på det udda materialvalet? Jo, men det blir gratis haha. Och ganska coolt ur designsynpunkt. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Spännande, helt klart lite udda materialval. Men det ska bli kul att följa! :)

40
15
porcelain:
Hur går det med det här bygget?

102
100
jonnyake:
Härligt att du körde på måtten du tänkt först! Flyttar snart till hus och mitt nästa terrarium blir lätt något som är djupare än 70 cm! Nu har jag iofs bara smådjur som Pilgiftsgrodor och små daggeckos så jag behöver aldrig städa nåt då jag har en mikrokultur innehållande hoppstjärtar och gråsuggor som hjälper mig att hålla rent. Antar att större djur som Agapaddor skräpar mer betydligt mer men städningen borde inte bli något problem. Kör hårt nu, bli kul att följa detta!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild