Rovdjur och reptiler

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

276
118
Maqea:
Jag satt och funderade på vilka rovdjur det finns i Sverige som skulle kunna tänka sig att ta en av våra reptiler som byte. Katter och hundar jagar inte för mat men de triggas ju av jaktinstinkt och kan ställa till stor skada men jag tänkte mer på vilda djur.

De större rovfåglarna, typ ormvråk, skulle säkert ta en majsorm om den fick chansen.
De större ormarna och ödlorna, typ kungsboa eller grön leguan, går nog tämligen säkra.

Men hur är det med typ en skäggis eller en mindre KP? De får ju komma ut på promenad på gräsmattan, övervakade förståss, men skulle en hungrig kråka kunna ta sig för att försöka fånga sig en munsbit?


903
509
Evanjeline:

Jag tvivlar på att en kråka, och även en rovfågel skulle göra det. Det är inte bara storleken, det är utseendet också, om något totalt främmande dyker upp brukar de inte våga riskera det. Det händer ju, så klart man ska passa sig, men om ni är där tor jag risken är ganska liten. Speciellt kråkor jagar ju inte direkt, de tar vad de kan hitta. Ungar kan de ta, eller ägg, men friska vuxna djur tror jag inte.

Andra rovdjur som skulle kunna ta dem rent på storlek är väl rävar, minkar, iller, sen björn varg och järv, men det är nog lite för absurt.


127
20
Scorx:
Jag vet inte om det är sant men jag har hört att iggelkott äter/jagas orm, Men jag är inte säker :P Rätta mig gärna om jag har fel :)

79
14
Alexxus:
Funderat på detta med, nu på sommaren uppnår min trädgård allt mellan 30-40C på stenar och i träd osv så lekt med tanken på att släppa ut min stäppis i trädgården med sele fastsatt i någon påle eller liknande lite halvt oövervakad. Han är ju lite över en halv meter för tillfället så tänker att rovfåglar kanske inte ger sig på honom? Vad tror ni?

903
509
Evanjeline:

Igelkottar är resistenta mot huggormar, och kan döda dem ja. 

Jag vet inte hur det är med reptiler, men jag tror inte man får spänna fast djur så? I alla fall inte i trädgården istället för att få gå fritt, jag är inte säker på hur det funkar. Jag tror inte jag låtit honom gå halvt oövervakad endå, han kan snurra in sig i kopplet.


276
118
Maqea:
Igelkottar kan äta ormar men det händer sällan. Det beror bland annat på att igelkottar är nattaktiva och ormar dagaktiva. Igelkottar tål huggormsgift bättre än de flesta djur i den storleken men de tar heldre mindre och mer lättjagade djur. Om den inte hittar en död orm förståss. Den går säkert ner eftersom igelkotten är asätare.

Jag skulle inte släppa ut en reptil i sele. Den finns ingen sele som håller en reptil tillräckligt bra och om den skulle sitta tillräckligt hårt så sitter den för hårt. En sele är bara till för att ge den som övervakar reptilen de där extra sekunderna att reagera på om djuret skulle bli rädd och sticka.

Jag tycker det är bättre med en stor bur, inte bara en inhägnad. Det behövs ett "tak" för att inte katter och hundar ska kunna hoppa in och bråka.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Ska man ha sina reptiler utomhus  ska dom vara i en bur som ej är rymningsbenägen, för din, dina grannars och din reptils säkerhet. Det räcker att reptilen blir skrämd av någonting, vadsomhelst, så vipps är den borta & vi har en ny artikel i Aftonbladet eller liknande tidning :)

Personligen tar jag aldrig ut mina reptiler utomhus, med respekt för både mina närboende & sen ser jag faktiskt inga fördelar med att hålla dom utanför sina terrarium men där vet jag att vi i hobbyn har olika uppfattningar. 

Jag har med egna ögon sett rovfåglar, fiskgjuse i detta fall, tagit fiskar på ett par kilo och med en längd uppemot 1 meter så tvivlar på att en skäggagam eller liknande är ett svårt eller för stort byte :) så oövervakad reptil på gården låter som oansvarigt djurägande i mina ögon men det är min syn på saken & alla har rätt till en egen åsikt i frågan, men jag tror att man med sunt förnuft kommer långt...

343
119
Salig:
Många rovfåglar skulle älska att ta en stäppis i den storleken. De tar ofta byten som är större än de själva. Dessutom skulle en fågel snabbt lista ut att din ödla inte kan fly och se detta som det perfekta tillfället. Duvhök tänker jag främst på. Dessa är högt aggressiva. Dessutom har vi räv också, och flockar med skator och kråkor ger sig på djur. Min farbrors katt dog nästan efter en grupp skator gav sig på stackarn.

Släpp aldrig ut djur utan uppsyn, och spänn inte fast dem! Linan lindas lätt runt ben och detta kan sluta illa. Om djuret fastnar mågonstans blir det inte heller trevligt. Dessutom finns alltid en rymningsrisk. Nej, en redig utebur som ej går att bryta sig in i eller gräva sig ut ur, och med nättak mot rovfåglar. Det är mitt tips. :)

214
333
MartinJ:
Vad gäller predatorer på huggorm i Sverige så är det en hel del. Till exempel ormvråk, kråka, skata, korp, mink, räv och grävling är exmpel på djur som alla kan och ibland äter huggormen, även om det inte hör till vanligheten. Jag är övertygad om att många andra rovfåglar också tar huggormar, även om ormvråken är den som tar mest (ur huggormens perspektiv). Som tidigare sagts i tråden så skulle det nog inte heller ta speciellt lång tid för en hungrig fågel att räkna ut att ett eventuellt bytesdjur inte kan ta sig från platsen, och därmed bli ett otroligt lovligt byte.

276
118
Maqea:
Min fundering kom när jag såg alla härliga sommarbilder i galleriet.

Tror ni att ett svenskt rovdjur skulle kunna ta en reptil även om det var en människa bredvid? Finns det kamikasekråkor eller rövarrävar som skulle kunna göra ett försök? Jag menar om man låter repilen vara på gräsmattan en stund medan man själv ligger på alla fyra aldeles intill och fotar det eller nått sånt. Man har ju koll på sitt djur men tänker kanske inte på vad som rör sig i närheten.

Jag tvivlar själv på det för rovdjur brukar vara rädda och hålla sig undan oss människor men helt säker kan man nog inte vara.
 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild