Märka foderråttor (med färg)?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
0
Naja_Jim:
Har lite foderråttor och möss och skulle vilja sätta en blå färgdutt i nacken på bekräftade hanar och röda på honorna så att det är lättare att hålla koll på individerna. Har sett andra uppfödare göra så. Vilken färg är lämplig? Andra tips?

//jim

412
419
Hadara:

De tvättar bort det snabbt. Men vet de som målat med svart märkpenna på svansen på exempelvis honorna. Tycker de är himla onödigt då det är jättesvårt att missa en stor råttpung ;) 

 

Men annars kan man ju klippa i pälsen lite på dom med. 


1662
779
fluffis:
Jag tycker också det är svårt att se kön. När tuttarna börjar komma fram runt 10 dagar så kan jag urskilja könen och vet då könsfördelningen. Men om alla har samma färg och det inte går att se skillnad på dem så tappar jag bort det så fort pälsen börjar dölja tuttarna. Sen kan det ta ett bra tag innan pungen blir tydlig, åtminstone för mig :)

Det där med att klippa pälsen var en bra idé tycker jag! :)

9
0
Naja_Jim:
Tack för tipsen:) nä det är en säkerhets grej oxå så man inte får in en "hane"i fen bur. Sen såklart för att glra de enkelt för sig och slippa fånga alla hela tiden när man ska ha tag på en specifik sort. 

Märkpenna va kanontips:) bara att prova sig fram. Blir blått/rött på svansen. 
Cheers:D

276
118
Maqea:
Går det inte att märka dem med matlagningsfärg? Sätta en droppe i nacken typ. Man får säkert förnya färgen med jämna mellanrum men den borde vara oskadlig för både råttor och ormar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild