Dubiafällor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2048
773
psyjoh:
Mottager gärna tips på hur man kan locka fram förrymda dubior? Om det går?
Hade en liten incident, eller rättare sagt min son hade det och två vuxna, en hona och en hane rymde. Tydligen har de varit borta sen igår kväll. Har hört att de ej förökar sig i vårt klimat, gäller det även nu på sommaren? Folk har dem ju i backar i rumstemperatur till sina odlingar och där blir det ju ungar av dem än om det ej går lika snabbt som med värme till dem. Mottager gärna alla tips så jag slipper ha en hispig fru hehe ;)

1159
625
Temla:
Mina har också lyckats rymma ibland. Tror inte det är möjligt att "locka" fram dem, men förr eller senare har de dykt upp på golven på kvällarna/nätterna. Det var bra när jag hade katter för då skvallrade dom när kackisarna var i farten. haha Tilläggas ska att de inte rymde från sin låda utan de hade kommit lösa i terrariet och rymt därifrån. 

2048
773
psyjoh:
Det jag mest undrar egentligen är om förökning. Antagligen är honan redan befruktad och kan ungarna då överleva om de föds nu i vår svenska sommar?

1275
1724
Falk:

Inget att oroa sej för.

Jag har vält ut en hel odling i tv-soffan och det blev ingen pest av det hela.

Det har inte med värmen att göra ifall dom klarar att överleva utan det är tillgång på mat och vatten.

Jag kan ibland hitta uttorkade förrymda dubia, men det ingår i hobbyn.

Finns en del nyttigt att läsa på krypforumet om Blattodea

 

Denna art är inte listad av anticimex som ett skadedjur.


2048
773
psyjoh:
Hehe ok vad bra. Enda incidenten jag haft tidigare är när jag kom hem från skolan en gång, detta var väl 16-17 år sen. Så var hela väggen i mitt rum fullt med syrsor. Det var inte mysigt att lägga sig i sängen sen på kvällen ska jag säga hehe ;)

20
16
Raya:
Du skulle kunna lägga ut flugpapper i hörnen på det rum du har haft rymlingar i. Det funkade rätt bra för mig. 
Se upp om du har katt bara för de får panik om ett sådant fastnar i pälsen :)

2048
773
psyjoh:
Tack för tipset. Pälsdjur har vi inte då barnen är allergiska. Ska prova det. 

1275
1724
Falk:
En enstaka rymling hit & dit gör ingenting

2048
773
psyjoh:
Hehe nä inte för min del heller men när man har fru och barn som blir nojjiga att dem ska klättra på ddem när dem sover ja då får man ett helvete tills dem är infångade hehehe ;)

1275
1724
Falk:
Man kan ta en trälist och sedan sätta fast en flugremsa på den så får man en bra barriär
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild