Bra andra orm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

71
8
babbe99:
Tja! Jag fundera på arta skaffa mig en andra orm, men jag vet inte någon bra andra orm då jag redan har en majsorm, jag vill ha någon som behöver lite mer luftfuktighet Spelar ingen roll om det är träd- eller marklevande. Terrariet har måtten 110x50x50..

Med vänlig hälsning, babbe99

309
239
Gogs:
Någon Lampropeltis kanske?

71
8
babbe99:
Ja det skulle kunna funka, men jag skulle vilja ha mer förslag av andra också så jag har lite mer att välja på.
Tack

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Två arter jag gillar som skulle funka i det terrariet och kommer från fuktigare miljö är Bambusnok (Oreocryptophis sp) eller Vinkelnosboa (Candoia paulsoni).

Bambusnokar är marklevande och Candoia paulsoni både och (räknas som marklevande men klättrar väldigt mycket).



31
9
Wrethager:

Morelia viridis? :)

*edit. 

Kom på att terrariet inte är tillräckligt högt :3

My bad! 


953
1840
peter54:
Lampropeltis och fuktig miljö är inte en alldeles lätt kombination. Det finns egentligen bara en som passar in då och det är den enda regnskogslevande Lampisen som finns - hondurasmjölksnok (Lampropeltis triangulum hondurensis). Funkar i det terrariet nästan hela livet (blir uppåt 170-180 cm i terrarium).

Det finns många färgvarianter av den och de flesta väljer bort den vanliga trefärgade för att den mörknar mycket med åren och när den blir gammal kan färgerna ha nästan försvunnit så den bara ser smutssvart ut. För att undvika det kan man välja någon av exempelvis "hypo"-varianterna, eller amelanistisk variant som den på min bild.


1662
779
fluffis:
1,10 x 0,50 m blir 0,55 kvm säger min miniräknare :) Och Jordbruksverket säger att marklevande ormar får vara max 1,25 m på den ytan. När det gäller trädlevande ormar så får de vara max 100 cm pga den låga höjden men det går att räkna om volymmässigt om jag förstått det hela rätt.

Ytterligare förslag är kungspyton och Rhynchophis boulengeri.

Här finns två trådar om förslag på ormar som kan vara värda att kolla upp:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=829
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1865

478
592
Rottenroth:
Du kan skaffa mer eller mindre alla ormar till den storleken om du skaffar juveniler osv men bara du är beredd på att bygga ut nytt efter.

Ska du däremot inte göra det så håller jag med ovanstående kommentarer.

71
8
babbe99:
Tack för alla svar! ja jag fundera på att bygga ett terrarium då jag ska få ett reptil rum på 30 kvadrat..

Med vänlig hälsning babbe99
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild