Bygge till kungspyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1660
776
fluffis:
Kul att följa ditt bygge! Ska bli spännande att se vad allting har kostat.
Hur har/ska du fästa aluminiumlisterna?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Ser ut att bli riktigt snyggt. Bra bygge! :)

77
67
Samuelelel:

Tack tack! Har tänkt fästa listerna med polyuretanlim, klarar fukt riktigt bra och fäster nästan allt. 

 

Angående priset så är ju egentligen burken klar nu och fullt användbar (när jag satt fast listerna för glaset då). Lyckades hålla budgeten ganska bra tycker jag :)

Burk
plyfa 399:-
glas + lister 500:-
ventilationsgaller 60:-
färg 149:- 


Värme/ljus:
Värmekabel 349:-
Belysning 498:-

Summa: 1955:-

Sedan tillkommer 120:- för bakgrundsbygget (fix + fogskum).


88
153
LunarBallReptiles:

Ser bra ut med allt... Kul att följa ett bygge med ordentliga bilder och beskrivning. Tänkte jag skulle göra samma sak när jag byggde mina terrarium men det blev aldrig av :-/

Tänk på att ska du ha en unge däri så kan det stressa upp den eftersom det är stort och ljust vilket kan leda till problem med mat m.m. och ska du ha en fullvuxen så får den vara max 125cm lång med tanke på bottenytan. L80 säger att du ska ha större bottenyta om den blir över 125cm. 

Ganska mycket belysning för en kungspyton. Med tanke på att dom lever i djupa bo-hålor utan det minsta ljus och tar sig ur dom endast på nattetid så känns det som lite väl mycket. Nattbelysningen som du tänkt ha är egentligen det enda som du behöver ha men på dagtid och inget alls på natten. 

Tänk på att det som ser bra och fint ut för oss är inte alltid det bästa för dom ;-)

Se inte detta som att jag klagar utan jag delar med mig av mina ideer och tips.
(måste skriva så för att inte bli påhoppad av någon som tycker inlägget är negativt och kommer att komma med orelevanta inlägg som inte rör bygget bara för att gnälla på mig, tyvärr...)


77
67
Samuelelel:
Tack! :) tanken är att min hane på snart 1 år ska flytta in, så det borde nog gå bra. Kommer se till att fylla upp med mycket inredning så det inte känns så stort för honom när han väl flyttar in. Växer han ur burken får jag bygga nytt, inte mer med det :) . 

Angående ljuset så är jag med på att det enbart är för min skull, men ska försöka ha lite levande växter med (vilket jag har ni nuvarande burken) och då är lite ljus bra. Men vi får se lite, det löser sig nog :) 

Nästa inköp blir nog en unge men den får flytta in i hanens nuvarande burk tills den är stor nog att få ett ordentligt :)

77
67
Samuelelel:

Inredningen påbörjad!



Ventilationsgaller monterade.




Började fylla upp med fogskum men de två burkarna jag lite optimistiskt hade räknat med skulle räcka tog slut innan jag hade kommit halvvägs. Lite snopet. Hur som helst hade jag en idé om att lägga på kokosfibrer/plantation soil för att ge det en snygg look ute på högersidan. Är inte helt hundra på resultatet då fogskummet fortsatte svälla lite längre än jag trodde, så vi får se hur det blir när det torkar ordentligt. Är det inte snyggt hamnar det fix utanpå. Satte även dit en plastkruka för att kunna montera en levande växt och några korkbitar.



Även aluminiumlisterna är nu på plats. Fäste dem med poleyuretanlim och hoppas de ska sitta ordentligt. Påfrestningen blir ju inte så stor men det är ändå bra att de sitter.

Det var allt för idag! Imorgon blir det att skaffa mer fogskum.


77
67
Samuelelel:
Flyttade hem hela ekpiaget idag så nu står allt i vardagsrummet istället. Fyllde upp andra halvan med fogskum också, så imorgon går det att skära till för att få bra form. Gjorde ett litet test med fixet jag köpt men blev inte alls nöjd med resultatet så fick åka och köpa Casco Husfix istället, vilket tydligen ska vara det bästa. Då färgen är väldigt ljus gjorde jag ett experiment med att mala ner en bit obehandlad grillkol och ha ner sotet från den i mixen. Strök sedan på lite på bakgrunden för att se hur det blir när det härdar. Det räckte med ganska lite kol för att få en mörkare ton så förhoppningsvis kan detta bli bra. 



Gjorde även en provisorisk montering av belysningen.

Ljuset ser lite olika varmt ut pga att jag hittade en strölist här hemma som fungerade bra  ihop med de andra och gav ett naturligt sken tillsammans. 




Nattbelysningen blev även den bra.

Imorgon får jag även hem ny hygro/termometer och värmekabel så är det dags att borra hål för det plus belysningen.

1660
776
fluffis:
Lol! Jag som tyckte det blev så bra med fogskum i halva terrariet! :) Hur mycket bottenyta går nu bort egentligen? Jag har inte räknat på det själv men det gäller ju att nyttan med bakgrunden överstiger jobbet man lägger ner på att göra den samt hur mycket bottenyta den stjäl. Det verkar som om du, eller rättare sagt din orm :P, kommer att nyttja bakgrunden så att den faktiskt blir användbar, vilket jag tycker är skoj. Jobba på! :D

77
67
Samuelelel:
Haha :) . Tanken är att så lite bottenyta som möjligt ska gå bort, bakgrunden är ju precis som belysningen ändå mest för min skull men försöker göra den så funktionell som möjligt. Har skurit bort en del i nerkant, bortsett från mitten där det blir någon form av plattform och den får väl ändå räknas som användbar. Håller på att lägga andra lagret med fix nu, börjar bli riktigt bra faktiskt. Ska försöka få upp lite bilder under morgondagen. 

77
67
Samuelelel:
Nu kommer ännu en liten uppdatering..


Husfixet blandat med kol för att få en lite mörkare nyans


Första strykningen klar


Första strykningen torkad. Blev lite ljusare än jag trodde, men ändå bra. Bilden gör inte riktigt färgen rättvis, den ser betydligt mörkare ut än på bilden.


Efter andra strykningen. Blev lite annan nyans på denna batch vilket gjorde att det blev mer "levande" än tidigare. Jag är nöjd.


Belysningen monterad. Skenorna med små metallfästen och de runda med självhäftande. Allt är förseglat och säkrat med smältlim också.

Hål för belysningens sladdar.


...och ett för värmekabel.


Värmekabel monterad. Fäste den med smältlim, verkar sitta bra.


Efter ett par dagars vädrande hade jag till sist i bottensubstrat (kokosfibrer blandat med plantation soil). Sedan har jag kört 2 dagar med värmen för att hitta lagom läge på dimmern och lagom temperatur i burken.





Och här har vi slutresultatet! Blev en sväng ut till skogen för att hitta lite bra lövträds-grenar, sedan en sväng till plantagen för att köpa lite växter. 5st levande växter blev det; fikus, prickblad, ormbunke och två till jag inte minns vad de heter. Är väldigt nöjd med resultatet i alla fall. Ormen ska få flytta in lite senare ikväll, får hoppas han blir nöjd också.



Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild