Aktiva marklevande grodor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag har gått i lite funderingar på vilka arter av aktiva, marklevande grodor som finns i hobbyn.

Om man bortser från pilgiftsgrodor, finns det några bra alternativ utöver Bombina orientalis?

Hur aktiva är Kassina maculata?


20
16
Raya:
Kassina maculata kallas ju Red-legged Running frog så lite fart borde det ju vara på dem ;) Har dock ingen erfarenhet själv av dessa.

Tänkte föreslå Melanophryniscus stelzneri men kom på under tidan jag skrev att de är paddor, så de kanske går bort?

De flesta marklevende grodor gräver ju ner sig och väntar på byten och är inte särskilt aktiva. Men om du även räknar med semi-akvatiska grodor som klockgrodorna kanske det går att få tag på leopardgrodor (Rana pipiens)? Men jag är osäker på om de finns att få tag på utanför USA.

En bjässe som kanske passar in på beskrivningen är Leptodactylus pentadactylus. Men den är nattaktiv och jag är osäker på om dessa finns uppfödda i fångenskap.


Märker att detta inte var en helt enkel fråga att svara på. Ska fundera vidare

293
354
Dynamitella:
Rana ridibunda?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Humlepaddor är helt klart fina. Lite små dock.

Varit lite inne på Anaxyrus debilis med. 

Rana ridibunda kanske är ett alternativ, även om jag tycker det är finare med arter som inte har såpass spetsig "nos".

Så på ett sätt känns det ju lite som att man är inne på padd-hållet ändå.


Medlem i SHF
537
749
Patch:

Mantellor då??

Tjusiga grodor.... vet dock inte hur vanliga de är nu för tiden :/


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Mantellor likt pilgiftsgrodor är ju extremt snygga. Anledningen till att jag drar mig ifrån att skaffa mantellor och pilgift är då de i regel blir rätt små, och jag vill gärna slippa bananflugor.

Förvisso finns det lite större arter av pilgift, som P.verribilis, men de allra finaste är ju lite mindre.

321
444
Daniel_S:
Kassina Maculata är helt klart att rekommendera! Förstår faktiskt inte varför de inte är mycket mer populära i hobbyn... Aktiva och snygga! Annorlunda rörelsemönster, liksom går på alla fyra för att ta sig fram..

Annars kan jag rekommendera nedan: (kommer säkert på fler om jag tänker till)!

Gastrotheca riobambae -
Detta är utan tvekan den mest aktiva och intressanta djur jag någonsin haft. Det jobbiga är att de kan vara knepiga att få tag på... Låter också otroligt högt, både dag och natt. Jag har en grupp om 4 djur hemma nu, de bor på undervåningen jag sover på övervåningen, trots detta lyckas de väcka mig ibland nattetid med deras kvackande!

Ceratophrys stolzmanni
, mindre hoirngrodor som går att hålla i grupp!

Duttaphrynus melanostictus,
mellanstor orädd och aktiv padda!

Grodor ifrån släktet Rana tycker jag inte är att rekommendera att hålla i terrarium, dessa kan vara rätt så lättstressade av vad jag hört. Behöver stora terrarium då de hoppar mycket och långt, samt mycket vatten.
Men absolut, det går ju att tillfredställa det också... 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Gastrotheca riobambae tycker jag var rätt snygga faktiskt. Om du skulle jämföra deras läte med t.ex. korallfingergrodor, låter de i närheten av lika högt, och låter de mer frekvent?

Horngrodor är jag inte så mycket för, men D.melanostictus däremot är ju helt klart snygga!

Jag börjar inse att det trots allt finns en hel del marklevande arter man skulle kunna tänka sig att skaffa, och då framförallt K.maculata, D.melanostictus och A.debilis.

Tackar så mycket för tipsen. Och självfallet får ni komma med fler förslag på fina marklevande grodor eller paddor att lägga till i min önskelista.

214
333
MartinJ:
Jag har tyvärr ingen koll alls hur svåra de är att få tag på (om de ens går att få tag på...), men det finns ju många enormt snygga/fascinerande och marklevande arter i Megophryidae. Sedan kan man väl diskutera hur aktiva de är är osv., men kan vara värt att slå en kik där! Du har åtminstonde chansen att skippa bananflugor.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Tänk på att G. riobambae lever på höga höjder och vill ha relativt låga temperaturer, de är dessutom till stor del klättrande. Det är en hotad art som minskar drastiskt, så var extra noga med att det verkligen är CB-djur.

Jag är också lite tveksam till hur K. maculata ofta beskrivs som strikt marklevande. När jag hittat dem i naturen har de suttit på vass och liknande vegetation precis som andra Hyperoliidae.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild