Skötsel av giftormar.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

741
681
Binks:
Ett tips är att köpa lite lösa nummer av tidningen Snoken. Har själv köpt ett gäng som som går igenom lite skötsel om T. popeiorum, T. puniceus, T. venustus, T. purpureomaculatus och T. wagleri.

Om du inte hittar kan jag kolla upp årgång och nummer på dem.

2048
773
psyjoh:
Lite off topic men var kan man köpa snoken nummer?

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
psyjoh skrev:
Lite off topic men var kan man köpa snoken nummer?


SHFs webshop, mässor och blocket.
shfwebshop.se/

2048
773
psyjoh:
Fredrik89 skrev:


SHFs webshop, mässor och blocket.
shfwebshop.se/




Mässor förstår jag :)
Tänkte mer om det fanns någon sida där man kunde läsa vad dem innehöll och beställa efter intresse. Ska kolla sidan. Tack för svar. 

Medlem i DHF
1082
773
Westman:
Hitta en mentor är en bra början.

741
681
Binks:
Jag försöker sparka igång tråden igen och eftersöker fler skötselråd för just gift.
Vi har nu iaf fått 1 skötselråd inom gift vilket är Bothriechis schlegelii vilket jag tycker är toppen.
Nu vill jag se fler så sätt igång och skriv och skicka in.

Medlem i SHF
61
74
Joachimlofgren:
Binks, vet du i vilka nummer av snoken man kan läsa om purpureomaculatus och wagleri? 

478
592
Rottenroth:
Lite kluven efter att ha tänkt ett tag på huruvida det är bra att ge skötselråd offentligt på ett forum som TD, gav ett svar ett bra tag tillbaks och då tyckte jag det var en bra idé men med utvecklingen av hobbyn så vettifan asså.

Giftspecificerade skötselråd går att ordna på Venomland eller Venomousreptiles, det finns en hel drös att hämta bara genom att fråga personer som hållit vissa arter ett tag också.

Det är ju lättåtkomligt på dessa forum men dem är mer giftspecificerade och jag har fått en del mail från folk under 15 som verkar tro att det är fritt fram att skaffa gift eftersom informationen är så lättåtkomlig som den är.

Är personen seriös i fråga så hade jag nog valt heller att dela informationen 1on1 istället för att masspublicera hur enkelt vissa ormar av grav potens faktiskt sköts.

Min take på det hela, andra får givetvis tycka annat.

139
363
Dwarfmonitors:

Jag har faktiskt tänkt i samm banor som Rottnroth. 

Finns gott om information och säljaren bör kunn förse dig med information om hur arten sköts.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag kan förstå att vissa är lite tillbakahållna av information, speciellt när det gäller giftormar. Men min åsikt i det hela är att information ska vara öppen. Är man giftormsintresserad, så är det ju inte fel att ha möjligheten att läsa på ordentligt innan man skaffar en, om man någonsin skaffar en. (Det är såklart andra saker som är viktiga med, som erfarenhet av snabba ormar, möjlighet till mentor m.m.)
Det kan även vara viktigt ur en säkerhetssynpunkt eftersom man kan dela med sig av säkerhetsåtgärder och riktlinjer som ska följas rent generellt vad gäller giftormar. 

Man kan gärna även ge någon form av varningstext om att arten är giftig precis som det finns i skötselrådet om B.schlegelii som ligger uppe.

Säljare kan såklart ge information, men det är inte alltid det görs eftersom man förväntar sig att en person som köper ett djur redan har läst på tillräckligt.

Även om jag själv inte har något direkt intresse för giftormar, så tror jag det helt klart skulle uppskattas.
Att det redan finns information på andra ställen men på engelska tycker jag inte är ett argument för att inte ha svenska skötselråd på sidan. Lite av grejen med skötselrådsdelen här på sidan är att dels få det samlat, men även att göra det lättare för de som inte är så bra på engelska. (Sen kan det även vara anpassat för svenska riktlinjer, vilket det såklart inte är i andra skötselråd)

Det är min tanke på det hela men då jag själv varken äger eller har ägt någon orm så är det möjligt att jag inte vet vad jag snackar om :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild