Matning rutpyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

190
13
hambergaren:

Hur ofta matar ni era rutpytons?

Jag har en som är 2 år i Augusti. Har matat henne en gång i veckan tills nu men de senaste veckorna har hon inte varit så mycket för att äta. Hon har tagit mössen varje gång men det är som hon tappar bort dem för hon letar och letar. Jag har fått visa henne flera gånger vart den är. och efter någon timma så har hon ätit upp den.
men för 1 vecka sedan tog hon men hon åt inte upp alls trots att den låg inne flera timmar.
Så nu efter 2 veckor sedan hon åt sist så tog hon och åt direkt(dock en halv vuxen mus). Kan det vara att jag matat henne för ofta? kanske är lagom varannan vecka nu?

Hon är lika stor som min vuxna majsormshona ungefär (110-120cm).


903
509
Evanjeline:
maten har inte varit kallare då? Mina kungspyton är jättekänsliga för det, om bytena är för kalla missar de också när de hugger, men är de kroppsemperatur tar de bytet direkt.

190
13
hambergaren:
jo jag brukar värma dem i varmt vatten. så har funderat på om de kanske inte är tillräckligt varma.
Jag ska testa nästa gång att värma upp den lite extra. kanske hjälper :)

218
47
asus:
värm upp de lite extra, sen precis innan du matar så doppa huvudet i en skål med varmt vatten så det blir lite varmare, funkar iaf för min tiger när han är kräsen :p

190
13
hambergaren:
Okej tack ska testa! :)

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Hur ofta jag matar beror på hur stor ormen är & vad det är för underart, men könsmogna individer matar jag ca. var 10:e dag, har inget exakt matschema utan går på känsla mer. 

Mina som är 2år matar jag 1 gång i veckan, men jag reagerade på att din fortfarande får möss, det tycker jag är för litet till en rutpyton på 2år, ger mina råttor som väger 120gram 1gång i veckan. (Tillskillnad från en fullvuxen mus som väger runt 50gram) 

Sen hur ofta dom vill äta är väldigt individuellt mellan olika individer, så går inte att säga så & så SKA man göra utan man får lära känna dom olika individerna & mata därefter :)

Vad är det för rutpyton du har? Dom olika underarterna växer olika snabbt och jag ger vissa mer mat än andra.. 

Jag tycker du ska ge din orm lite mer lugn & ro vid matningarna, du skrev att du får gå & visa den maten flera gånger, efter att den "huggit tag i musen" som jag fattade det? Ge den musen & lämna sedan rummet helt & ha det gärna mörkt i samband med det, sen kikar du inte in förrens nästa morgon :) En orm som känner sig stressad äter absolut inte :)

Jag tinar allt mitt foder i rumstemperatur och sista timmen/timmarna innan jag ska mata får råttorna ligga på ljusrampen som är varmare än rummet i övrigt, gillar inte att tina i varmvatten då foderdjuren blir så "kladdiga/blöta".

Lycka till.



903
509
Evanjeline:
Jag brukar tina i vatten och sen bara torka av dem med en handduk snabbt, det har varit det lättaste för mig, för då kan man ta upp dem i en skål med varmt vatten så de inte hinner kallna innan man ger dem.

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Jag kanske ska förtydliga varför jag inte vill ha råttorna så blöta, jag tycker det fastnar för mycket bottenmaterial på foderdjuret när man tinar i vatten (inte för att det gör ormarna någonting att svälja bottenmaterial men en smaksak). 

Jag lägger fram mina råttor & kaniner dagen innan matning eller på morgonen så hinner det tina i lagom takt, vill inte tina fodret för fort för det gör jag inte med min egen mat heller ;)

Jag ska vänta på att du svarar innan jag ger mer tips men jag tycker absolut att du ska börja ge större byten hambergaren :) Möss anser jag är för små för rutpytons, och andra pytonormar med för den delen.

Läs gärna mitt skötselråd om Irian jaya rutpyton för mer information i ämnet.

190
13
hambergaren:
Hej

Såg inte svaren fören nu konstigt nog :/ trodde jag läst alla redan.

Jag har gett min rutpyton halv vuxna möss 2 gånger nu efter jag skrev och de åt hon upp direkt. När hon sen fått vuxna möss så letar hon föbrilt efter den efter hon huggt men hon äter inte upp. har låtid henne vara och musen har legat kvar över natten men ändå så har hon inte ätit upp dem.
har också testat att värma upp extra mycket.

lite osäker på hur stort byte som är lagom. hon är nästan som en 5 krona i tjocklek.
jag har haft henne i ett halv år nu och när jag fick henne var hon inte alls stor, men hon har vuxit ordentligt sedan jag fick henne. Och det har inte varit några problem att äta vuxna möss innan.


jo har läst skötselråden om irian jaya också.

305
147
HenkePetersson:
Jag tycker 1 gång i veckan låter på tok för mycket, i naturen äter inte ormarna så ofta, jag ger mina ormar som är 2 år var annan vecka eller var 14de dag, detta är för visso kungsboas, men jag kan inte tänka mig att det är så stor skillnad på en rutis och en boa när det kommer till mat.

Om jag varit dig skulle jag låtit den vara utan mat ett tag och sedan försökt få den att gå på råttor i stället, så  räcker det med att mata var 14 de  dag i stället, för möss är på tok för litet, genom att mata varje vecka hinner ormens mage inte vila mellan födo intagen och kan då göra så att ormen förlorar intresset för foderdjuret och inte tar det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild