Problem med terrarium :-)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

15
3
haninge:
Jag hittade ett litet "problem" idag... Jag har skaffat en ny burk till mina Jungfrugeckos, när jag skulle börja flytta lite som skulle in i den nya innan ödlorna fick flytta hittade jag deras första ägg :-)
så nu till några frågor! 
Hur många ägg läggs på ett år?
hur lång tid innan det kläcks?
ska jag vänta med flytt eller bara ha kvar ägget i den tomma burken?

2048
773
psyjoh:
Coolt. Jag hittade mina första igår. Hittade ett tidigare men det var nog ej befruktat eller vad man ska säga. . Ödlorna borde väl inte vara något problem att flytta iaf. Kanske blir säkrare att kläcka äggen utan ödlor så de ej blir uppätna sen?

2048
773
psyjoh:
Hade en bra tysk sida angående jungfrugecko och kläckning men hittade ej adressen nu när jag själv behövde den. Men där stod allt från 30-90 dagar beroende på temp och fuktighet. Stod även skillnader hur många som kläcktes vid de olika förhållandena. Typiskt man ej hittar när man behöver det. Återkommer ifall den dyker upp sidan..

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Grattis! Det är väl härligt när "problemen" är sådana.

Jag har dock inte så mycket att komma med mer än att temperaturen har väldigt stor betydelse för hur snabbt äggen kläcks, och att du bör kläcka dem in situ (på plats) då de är väldigt små och sköra.
Det finns ett skötselråd med lite information om jungfrugeckos här på sidan, men det kanske du redan läst?www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=l_lugubris

Lycka till!


2048
773
psyjoh:
Här är sidan jag tänkte på. Står mkt bra fakta om jungfrugecko och en hel del om uppfödsel. Baserat på forskarrapporter. Finns en knapp för översättning till engelska.  

www.lepidodactylus.lugubris.de.vu

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Hej sidan psyjoh tipsar om är riktigt bra och jag har varit med om ägg som tagit en jävla tid på sig att kläcka men tillslut så kom det fram ett par småttingar. Äggen kläcker du i terrariet då dom klistrar fast dom och det är väldigt lätt att äggen går sönder om du försöker flytta på dom. Och risken att blivande juveniler blir uppätna är ganska liten så länge du ser till att det finns käk i burken, men som det står på den tyska sidan så kan det hända om man har otur.

Och hur ofta dom lägger ägg är lite olika men enligt den tyska sidan så kjan det vara mellan 14-63 dagar, men min erfarenhet så kan det även ta längre tid mellan gångerna 


2048
773
psyjoh:
Gjorde en liten ägglåda och la in i terrariet igen.. lyste äggen och såg embryo i det ena iaf. Gick ej att se i det andra.. så nu e det bara att vänta och se :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Härligt :) De är inte stora ägg alltså.

2048
773
psyjoh:
Hehe. Nä knappt en centimeter. 

15
3
haninge:
Jag behöll den gamla burken med renoverade lite :-) jag har läst ganska många sidor och forum nu, det verkar vara väldigt olika på tid till kläckning.... 
Ja äggen är allt annat än stora :-) bara vänta å se vad som händer nu då!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild