Hej, till att börja med

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Njordforce:
Hej allihopa, jag är lite ny här. Jag har på senare tiden utvecklat en smygkärlek till skäggagamer (bearded dragon låter coolare men är man svensk så är man) och jag har ett gammalt akvarium som i dagsläget bara står och skräpar, så jag tänkte ba: "Varför inte?" Nu skulle jag ju naturligtvis bara kunna leta efter annonser och fixa första bästa omplacering, men...

Man ska ju ha en baby.
1: För att lära sig att ta hand om ett sånt vackert djur under hela dess liv.
2: För att det ska stanna hos en så länge som möjligt.

Alltså ställer jag er frågan, någon som känner till en uppfödare på västkusten?

(Onödigt lång post för en så simpel fråga, men men)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Hej, välkommen hit, och kul att du planerar att skaffa en "Bearded dragon"! ;)

Jag känner inte till någon uppfödare, men jag tänkte ändå ge dig lite råd. Du kanske är helt nybörjare vad gäller reptiler, eller så kanske du har lite koll på vad som behövs. I vilket fall som helst så är det såklart väldigt viktigt att läsa på så mycket man kan för att ödlan ska må bra, så den kan stanna hos dig så länge som möjligt!

En nackdel med just akvarium är att det är lite dåligt ventilerat.

Man vill gärna få till en s.k. temperatursgradient, där det är kallare på ena sidan och varmare på andra sidan. Så att ödlan själv kan anpassa sig efter hur varmt eller kallt den vill ha det för tillfället.
Har man det dåligt ventilerat är det ofta svårt att få till en bra temperatursgradient.

Men självfallet går det, och det beror då även på hur stort själva akvariet är, desto större desto lättare är det med temperatursgradienten som sagt och dessutom är det bra att redan köra med ett tillräckligt stort terrarium så att ödlan kan bo där hela livet.

Lycka till!


2
0
Njordforce:
Tack för det oväntat snabba svaret! Ja, jag är 100% ny men de sägs ju vara bra för gröngölingar som jag, och jag har läst ganska mycket både här och på andra forum, så jag har väl litegranna koll ändå. Det där med storleken förvirrade mig dock, står ju här och där (kanske blandar ihop med tipsen för ormar nu) att reptiler blir stressade i för stora lokaler, så jag tänkte att det skulle vara smidigt och så att börja med ett mindre (mitt är 60x30x30) och uppgradera allt efter som.
Blir ju såklart dyrare i längden, men det är ju inte MINA behov som behöver tillgodoses här... Men, jag får la fortsätta leta då :/

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Var så lite så!

Någon gång måste man börja. Skäggagamer växer jättefort.
Nu var det ett bra gäng år sedan, men jag var i liknande situation som dig. Mitt första terrariedjur var just en skäggagam, som jag köpte med ett mindre terrarium. Det dröjde dock inte mer än 2 månader innan akvariet var för litet, och jag var tvungen att köpa större.

Har man ett väldigt stort terrarium till en liten orm, så är det svårare att inreda det tryggt för ormen.

Så det är snarare viktigare att se till att det finns gott om gömställen. Något som jag själv markt av, är att om även sidorna och inte enbart bakgrunden är täckt, så känner sig oftast ödlan tryggare då det inte blir lika "öppet".

Mitt tips är därför att se till att köpa ett stort terrarium från början. Känner du att det blir först stort åt en liten ödla, så kan du spärra av en bit med en skiva och sedan öka det eftersom att ödlan växer. Du kommer både spara pengar, men framförallt minska din stress från om du helt plötsligt en dag märker att ödlan vuxit något enormt och behöver större.

Skäggagamer behöver rätt så stora terrarium, och då kan man antingen bygga ett själv, eller hitta ett begagnat. De flesta butiker har inte tillräckligt stora terrarium till salu, och om de har, så brukar de kosta väldigt mycket pengar.

Om du går in under "Information->Terrarium->Storlekskrav" så kan du se hur stor yta en marklevande ödla behöver ha, baserat på hur stor den är.


1159
625
Temla:
Hej å välkommen!

Oh.. vad du än gör, använd inte ett akvarium till en skäggagam. Det är inte bra för någon reptil och skäggisar ska ju dessutom ha starka lampor/värme så bra ventilation är ett måste. 

Håller med Anders, investera i ett stort terrarium på en gång för dom växer enormt fort.

205
203
Micke_E:
Och var inte rädd för att det ska bli för stort, bättre att överdriva än att bygga för trångt. 

424
32
samthe0ne:
Hej! 
Först och främst välkommen hit till TD! Jag fick för ett år sedan en skäggagam till skänks då den gamla familjen inte hade tid nog för den. Det första man MÅSTE göra är att plugga, plugga och åter igen plugga så att man känner sig väl förberedd för att ta hand om en reptil. Jag hade turen att nästan springa på en sida på nätet som är tillägnad Skäggagamer (www.morion.com/teo) och ha i princip lärt mig allt jag vet därifrån. Ett aannat tips som jag kan ge är att söka på Skäggagamer på Facebook,  för det finns iaf en svensk grupp som diskuterar dem.
allt annat tror jag redan är nämnt, bygg hellre stort än litet (minst 150*50*50 i LBH) och se till att det finns ordentligt med plats för den att klättra omkring på/i i terrariet. 
Lycka till med planeringen!

ps. www.terrarieboden.se bör kunna hjälpa dig med att få ett bra terrarie byggt till dkn skäggis. Ds

31
6
slowfox64:
Det går visst att använda ett akvarium men man får bygga om det först.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild