Första leon..

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

1159
625
Temla:
Aldrig över 35 grader på SOLPLATSEN (alltså direkt under värmelampan) för det är direkt farligt för leosar. "Varma sidan" i terrariet ska vara betydligt svalare än 35 grader. 

Själva har jag ca 30-32 grader på solplatsen som jag kombinerar med en värmematta under. Leosar älskar värme under magen. :) Har aldrig sett mina "sola" under värmelampan men jag vet att vissa leosar gör det.

Värmelampan är min enda belysning men jag planerar att skaffa ett litet 5.0 UVB rör till dom för jag tror att alla djur är i behov av det vare sej de är dag- eller nattlevande.

Det är smart att ställa någon sten eller liknande som tar åt sig värme under värmelampan där dom kan ligga och värma magen. 

Jag har värmemattan igång dygnet runt så dom kan välja själva om dom vill ha svalt eller varmt om natten också. Ovanpå värmematta står deras stora grotta. Så dom har varma och kalla grottor att välja mellan.

2048
773
psyjoh:
Om dem nu inte ska ha uv, behöver dem d3 i kalken vid varje matning då?

1159
625
Temla:
Tror det är många delade åsikter i frågan.

Personligen tror jag att man ska vara försiktig med D3 oavsett dag- eller nattdjur. Jag kan bara svara för mej själv men jag skulle aldrig ge D3 vid varje matning till något djur. 



2048
773
psyjoh:
Till skäggisarna blir 1-2ggr/vecka. Men jag tänkte att leosar som inte ska ha uv kanske behöver mer..?

Medlem i SHF
537
749
Patch:

5.0 hade jag ju givetvis :)

och ett dagsljusrör... 


Medlem i SHF
537
749
Patch:
Kollade in lysrampen nyss :P

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag kommer inte riktigt ihåg hur länge jag hade hushållspapper till mina. Säkert ett par månader. Om det hade behövts såpass länge vet jag dock inte.

En fuktlåda hade jag nog inte skippat. Det kommer resultera i dåliga ömsningar som i värsta fall stryper åt blodtillförsel i svanstipp och tår hos ödlan, och den kommer tillslut bara ha små stumpar till tår på fötterna. Min första leopardgecko hade detta när jag köpte den, och även om den förhållandevis mådde bra, så kunde den inte klättra lika bra som andra leopardgeckos som hade klorna kvar.

En fuktlåda behöver inte vara något avancerat heller, utan ta bara en liten plastlåda och skär ut ett hål i locket, fyll med ett substrat som håller fukt; sphagnummossa, kokoshumus etc, så blir det perfekt.


903
509
Evanjeline:
second fuktlåda. Jag hade också en leo som jag fick från bekanta då dottern inte ville ha den längre. Hade bara kvar typ 2 klor, alla andra tår var delvis eller helt borta. Hon mådde bra, men om man lyfte henne fick man vara jätteförsiktig för hon halkade av eftersom hon inte kunde greppa. Man kunde inte sätta henne på något som var blankt eller halt, och hon kunde givetvis inte klättra vilket min andra leo tyckte väldigt mycket om att göra.

741
681
Binks:
Ja fuktlåda tror ja är ett måste till dem. De måste ha någonstans att gå in och fukta sig lite varje dag och även när de ska ömsa så vill de nog fukta sig lite för att kunna glida ur lite lättare. Tror även de vill lägga sina ägg där.

104
29
Amandarinen:

Precis som Binks och övriga säger så är fuktlåda ett måste för att leopargeckon ska kunna ömsa på ett behagligt sätt. Om leopardgeckon är juvenil, det vill säga en unge så kan du ha en vanlig disktrasa i fuktlådan så den inte får i sig subtrat (se bara till att det inte är till exempel färgade trasor som kan innehålla gifter).
Är ödlan äldre har du lite olika valmöjligheter, självklart kan du fortsätta använda disktrasa, men det ger ingen grävmöjlighet, istället kan du blanda vermeculite och torv eller använda mossa. Jag själv kör blandning mellan torv och vermeculite, det tycker jag håller fukten väldigt bra och de gillar att gräva i det också. 

Sollampa är inte nödvändigt så länge du har en värmematta, eftersom ödlan behöver värmen underifrån för att kunna smälta maten.

Jag har både haft sollampa och inte, det har fungerat alldeles utmärkt utan och jag anser att man bör ha värmematta/slinga istället men självklart fungerar det med båda så länge man har en dimmer på dem så det inte blir för varmt.
I det terrariet jag har nu så satt det en värmelampa i och den har jag inställd på en timer på endast 3 timmar om dagen då den riktas mot skiffersten som håller sig varma långt in på kvällen. 

Ljus i terrariet har jag bara vanliga LED-slingor från IKEA som jag fäst uppe i taket, de är inte för starka och ger ifrån sig ett okej ljus.
UV lampor är en smaksak kan jag tycka, vissa hävdar att leopardgeckon får bättre färg av det, men jag har inte märkt någon skillnad från när jag gått över till LEDslinga. :)

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild