barnmat till reptiler?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

150
13
Hillmans:

jag har en fråga då det verkar ganske populärt att ge barnmat till reptiler. då menar jag fruktpureer och inte mat ^^

 

jag var i affären och titta på alla burkarna och läste innehållsförteckningarna och hittade enbart två stycken sorter som enbart innehöll frukt.

vilken sort ger ni? läser ni vad de innehåller ordentligt innan ni ger dem? alla sorter; förutom de två jag hittade, innehåller risstärkelse och jag bara tänker det kan väl inte vara bra för ödlorna? det är ju en sort av tillsats och konserveringsmedel. men jag kanske tänker för mycket =)


223
6
Susanne:

Jag tror du tänker alldeles rätt. 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Säkert inget farligt om de får barnmat(fruktpuréer), men det finns anpassade till just reptiler som förmodligen gynnar dem bättre. Går ju även att mosa/mixa själv.

Så hade jag varit dig, hade jag köpt på mig ett gäng fruktpuréer avsedda för reptiler (finns på t.ex. herpers choise) växlat med att mosa/mixa frukt själv.


40
3
sandiz:

Om du tittar på maten som är från 4månader så är de mer med frukter och grönsaker och mindre börkar då som inte ska stå längre än 2dagar öppnad. Ganska dåligt utbud på olika sårter kommer ag ihåg när min dotter skulle börja äta, men de är billiagre och bättre att köpa frukter själv och mosa dom och frysa in i is-kubber då de finns väldigt mycket skit i köpta färdiga barn maten.


150
13
Hillmans:

som sagt så har jag kollat på alla som är med frukt och som jag sa så fanns det enbart två sorter. men jag är själv inte intresserad av de. jag läste i en av trådarna att de gav sina ödlor och jag tänkte att det hade ju varit en kul grej. men nej nu tänker jag inte alls tanken längre. det är ju inte så jäkla jobbigt att skära upp grönsaker ca tre gånger per dag. sen ska våra ödlor bara ha 15-21 % frukt och det lilla är ju nästan bara jobbigare att ge i pure form ^^

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild