Binks terrariebygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

2966
1644
Hoggaforfan:
Lillebror88 skrev:
Kribler litt i fingrene etter å bygge ett selv når man ser vellykkede prosjekter!:)

Bara att bygga på :-)

741
681
Binks:
Ja de kan inte vara de lättaste att följa detta då jag använder många ovanliga uttryck.

Men det är bara fråga på här eller skicka PM så ska jag svara så gott jag kan.

För att göra bakgrunden så såg jag först till att den var ren genom att dammsuga ooch sen torka av med aceton för att även se till så det inte fanns fettfläckar.
Finns det fettfläckar är chansen större att Fogskum eller silikon inte fäster lika bra, så de är även bra att torka av skivorna med aceton när man ska silikona i skarvarna.

När man ska fogskumma är det bra om man tex drar i någon skruv kanske 6mm i bakgrundsskivan.
Själv silikonade jag fast en liten regelbit.

Läs på flaskan av fogskummet hur lång tid de tar innan det här härdat, och då kan man börja skära och forma den.
Räkna med att de tar längre tid att härda om de är ett tjockt lager.

När man är nöjd med formen är det dags att ösa på med silikon.
Se till så de är silikon för akvarium eller helt enkelt att det INTE är antimögel-medel i.
Jag kan i efterhand säga att det skulle underlättat med svart silikon då man lättare ser vart man kletat på silikon, och vart man missat.
Se även till så de är ett redigt lager med silikon.
Om man kör hela bakgrunden eller delar upp de är mer en smaksak.

Sen är det dags för torven.
Se till så du har överdrivet mycket torv klart och färdigsmulat i en låda eller hink/hinkar.
Lägg eller häll på torven och packa lite hårdare med händerna.
När det väl är fyllt så ät de lika bra att hälla på lite till och packa lite till.

Låt de nu stå ett par timmar eller en halv dag.
Sen är de bara vända upp terrariet och skrapa lätt med fingrarna för att få bort allt de lösa och ta sig in till själva bakgrunden.
Man behöver inte vara jättepetig med att få bort allt löst.
Skulle det vara något ställe som det INTE fastnat så tät du fram dammsugaren och suger försiktigt på stället, gärna med minimal sug effekt för att gå bort så mycket lös torv som det går.
På med silikon och kleta ut på och runt stället, på med ett par nävar torv och packa.

KLART!

 Glöm inte att köpa enhångshandskar.

741
681
Binks:
Dagens tips!

Köpt mig en plastlåda med låsbart lock som jag ska inför kommande djur.
Första lyckades jag paja totalt när jag skulle göra ett 18x4cm hål för ventilationsnät.
De sprack totalt och försökte laga lite med silikon och de gick bra.. en stund sen gick de bara sönder mer.

Idag var jag och köpte en ny låda och samtidigt köpte jag mig en "Lödpistol".
Bästa köpet någonsin för att göra hål i plast för ventilation.
Sen hittade jag inget bra nät för ventilationen, så fick tipet av en att köpa sånt stänkskydd för stekpannor, vilket jag gjorde på IKEA.
Vart superbra!

Kanske blir en bild imorgon på resultatet för den som kan vara intresserad.

Ha en trevlig kväll!

741
681
Binks:
För att hålla igång min egen tråd och för att inte tappa farten så tog jag nån bild idag på "Plastlådan" som jag donat till.
Modell Smartstore 16 med 1 lagomt ventilationshål på vardera sida.
Som jag skrev i inlägget innan så förstörde jag den första lådan, så fick köpa en ny plus att jag köpte en Lödpistol för att bränna hål i lådan för ventilationen.

Ventilationen bestod sen alltså av nät som jag klippte ut från ett stänkskydd från IKEA.
Drog en skaplig sträng silikon på ena sidan av nätet och pressade dit de, och sen lite silikon på utsidan med så de hade något att gegga ihop sig med, och sen på med plasthansken och jämna ut de fint.
De vart förvånansvärt hållbart må jag säga.



Och här är då bild på färdiga resultatet, fast de ska in en fläskig vattenskål eller glasburk.


741
681
Binks:
Köpte lite lister av fluffis, som hon påstod var "skräpbitar", men transporten av de små listerna verkade tydligen svårt för Schenker då de körde de fel 2 gånger på samma dag, och sen rörde de sig inte på 1 vecka.
De stod väl och kliade sig i huvudet och funderade hur de skulle göra nu?
Nu har de iaf kommit fram, men jag har inte hämtat ut dem än.

Istället i väntans tider på att listerna kom så började jag måla och skruva ihop en hylla som jag ska ha terrarierna i.

Eftersom jag är som jag är med att vara petig och rädd för att de ska bli fel så tog detta hyllplan runt 30min att mäta, borra och skruva ihop. Och de var igår.


Idag skruvade jag ihop de andra 2 på typ 20min då jag hade brådis med dottern till tandläkaren.


Nästa moment är att skruva fast hyllplanen i benen.
Undrar hur lång tid de tar, och framför allt, hur mycket kommer jag krångla till de?

741
681
Binks:



Bygget klart och invånaren inflyttad.
Riktigt nöjd, men såklart finns det förbättringar att göra, och som kommer göras under tidens gång.
Men nu får invånaren bara prova att hoppa runt lite och känna på miljön.

1660
774
fluffis:
Tjoho!
Jasså listerna dök upp till slut? :D

592
551
Redfoot:
Snyggt :)
/R

741
681
Binks:
Ja tillslut kom listerna, efter över 2 veckor lyckades de läsa rätt vart de skulle.

741
681
Binks:
Skruvat ihop ett gäng terrarium till som ska fixas till, trots att jag inte ens vet vad jag riktigt ska göra med ett av de förra jag skruvade ihop.

Största är 120x60x80
De mindre ~80x60x60


De ska nog bli bakgrund i nån av dem om jag orkar, men ett ska lämnas iväg till en polare som ska fixa till med en riktig bakgrund cremé de la cremé.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild