Kan jag ha mina Skäggagam ödlor tillsammans?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

14
0
Swintoo:
Hej 
Jag har 2 st skäggamamödlor (ungar) i ett terarium de är ca 6 månader gammla.
Igår så kläcktes en öldla i sin "ägg" bur. (som är i terrariumet där de äldre syskonen bor i)
Min fråga är: Törs jag och kan jag låta den nyckläckta ungen springa fritt tillsammans med syskonen? Syskonen ser väldigt stora ut i gemförelse med den nyckläckta ungen. Eller kommer Syskonen bli aggresiva och göra slut på han om han är tillsammans med dom?
Sen har jag en annan funderiing som är: När kan jag släppa in de äldre syskonen till sina föräldrar som bor i ett eget terarium? Där vet jag att färäldrarna kan äta upp sin av komma. Men hur stora behöver ungarna bli innan man kan ha dom i samma terarium som föräldrarna. 

Tackar för alla tips som jag får av Er kunniga reptil ägare. / Swintoo

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Dom nykläckta ungarna bör bo i ett eget terrarium & inte med äldre syskon då det ofta medför stress på dom små, angående hur stora dom bör vara innan du kan ha dom med föräldrarna så bör det inte skilja mer än några centimeter på ödlorna, sen vet jag inte hur det är när dom blivit könsmogna men flera hanar i samma terrarium brukar inte sluta bra :)

Jag skulle inte rekommendera alls att släppa in ungar till föräldrarna med tanke på risken att pappan kommer para sig med sina ungar :/ bättre att låta dom gå ensamma eller med andra obesläktade agamer. 

Får inte ungarna tillräckligt med insekter så kan dom bita av svans eller tår från varandra, kan säkert hända även om man matar dom väldigt mycket men större risk om dom inte har god tillgång på foderinsekter.

Medlem i SHF
537
749
Patch:
kannibalism är ju oxå en risk om man testat

276
118
Maqea:
Sätt inte ihop dem. Risken är stor att de mindre blir skadade eller t.o.m. uppätna som Patch säger. Det är oavsett om det är bebisarna med de större syskonen eller syskonen och föräldrarna och det är oavsett hur mycket mat de får. Jaktinstinkten kan triggas även om de är mätta. Åsså är det ju en risk för inavel med som Jonas_ säger.

14
0
Swintoo:
Tack för alla bra tips. Så som jag misstänkte då att jag inte kan sätta ihop dom tillsammans. Får vänta tills de blir äldre. Men några ska jag inte behålla. Så de ska få nya hem. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Swintoo, kom ihåg att hanar inte kan gå tillsammans heller. Och att blanda föräldradjuren med ungarna kan medföra inavel som Jonas_ nämner.

Ska du behålla några, så är det lika bra att börja bygga på terrarium som de kan vara i som fullvuxna :) Om du nu då inte redan har det vill säga.

Kul att du lyckats få lite ödlor kläckta, och lycka till med både dina, och att de du tänkt sälja kommer till bra hem.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild