Ödlefynd i Taberg, April 2014

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

35
5
Fridelisan:
Hej allihopa! Jag är inte någon som brukar skriva så jättemycket här (mest för att jag inte har några djur själv, och inte heller någon direkt kunskap om dem) men jag skulle vilja berätta lite om de ödlefynd vi (Jag, Anders (ja, anders-Anders) och min syster) har gjort under veckan som gått.

Jag har aldrig varit en person som gått ut i skogen särskilt mycket, och när jag gjort det har det absolut inte berott på att jag vill hitta djur att titta på, förrän ganska nyligen. Förra helgen följde jag med på den exkursion i Växjö där vi hittade 7 huggormar, och det var i princip den första exkursion jag varit med på, men den gav mersmak. Så glad som jag är förklarade jag för Anders att hemma hos mina föräldrar, inne i smålands djupaste skogar, där finns minsann en å bara en liten bit bort, och varje sommar kryllar - och jag menar verkligen kryllar - det av grodor där (jag fick senare veta att det antagligen handlade om paddor, men hur stor skillnad kan det vara liksom?). Jag ville såklart att vi skulle gå och spana lite, eftersom jag vet hur mycket han gillar grodor, och det var dessutom rätt skönt väder ute så lite frisk luft kunde ju inte skada? Hur som helst så tog vi oss dit med min syster i släptåg, och insåg ganska snart att det inte fanns en enda padda (eller groda) i närheten som ville bli upptäckt. Av den orsaken begav vi oss snart in i skogen på jakt efter mer stillastående vatten. Det gick inte så bra. I stället började vi kika runt i skogen efter andra djur, runt stock och sten, inne i jordkällare och ute på ängar. En halvtimme in i skogsvandringen hittade vi några högar med bröte och plåt, och vi bestämde oss för att kika lite där omkring, och hade vi inte en fantastisk tur så säg! Där under en plåt hittade vi nämligen vår första kopparödla.



Är den inte tjusig?
Efter att ha Oh-at och Åh-at över den (framför allt jag och min syster) och tagit en massa bilder beslutade vi oss för att fortsätta vår jakt på herptiler, stärkta av vårt första fynd. Vi fortsatte vända på stock och sten, och där under ännu en plåt, bara några meter bort, fann vi dagens jackpot. Ytterligare en kopparödla, samt en galet snabb skogsödla.





Vi trodde inte det kunde vara sant, sådan tur vi hade. Väl hemma igen, efter ytterligare en timmes letande utan någon mer tur, var vi ändå så himla nöjda. Jag menar, två av Sveriges tre ödlearter hittade på en halvtimme? Inte dåligt!

Så begav vi oss idag, tillsammans med min familj, upp till Tabergs topp bara någon kilometer från mina föräldrars hus. Det var ju galet fint väder idag, och vi tänkte att det skulle vara kul med utsikten över området som man får. När vi kommer upp till toppen fanns där några informationsskyltar om naturreservatet i Taberg och lite annan information om orten, och långt ner kunde man läsa att, trots den ovanliga miljön, så kan man faktiskt hitta sandödlor i Tabergs naturreservat. Vi tänkte att sådan tur skulle vi ju aldrig ha. Ödlorna skulle dessutom säkert inte springa runt där uppe på toppen, bland folk som stör. Så vi gick i stället runt och tittade på utsikten som faktiskt är himla fin när jag helt plötsligt hör att det prasslar till i gräset vid min fot. Chockad, är nog rätt ord för att förklara hur jag kände mig när jag insåg att det sprang en liten ödla någon meter ifrån mig, precis utanför stängslet som hindrar folk från att ta sig längre ut mot bergets kant. Jag ropar till Anders, som först ser lite frågande ut, och sedan utbrister att det ju är en sandödla! Jag kastar mig ned på marken och försöker ta ett kort (vilken tur att jag hade kameran runt halsen!) på den snabba ödlan. 



Tyvärr fick vi inga superbra bilder på ödlan, trots att Anders stod i minst en kvart och försökte zooma in på den så mycket han bara kunde. Men vem kunde ana att vi skulle få en triss och full pott på svenska ödlor på tre dagar, och speciellt inne i smålands djupa skogar? Vilken rolig vecka!
Har någon annan varit ute och hittat några roliga djur den senaste tiden?


234
49
costanza:
Skoj! Inte illa att pricka in det på tre dagar. Själv var jag och nära och kära på Omberg i Östergötland och spanade efter huggorm, lyckades hitta en på 60-70 cm, alltid lika trevligt!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild