Solbränd ödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

276
118
Maqea:
Kan ödlor bli solbrända? Jag menar - kan deras skinn bli skadat/bränt om de är ute i solen för länge? Vi måste ju vara försiktiga med solen såhär på vårkvisten efter en lång vinter utan sol. Gäller det reptiler också? Jag vet hundar och katter, speciellt vita, bör man smörja t.ex. öronen på med solkräm. Inte för att man kanske ska smörja solkräm på en reptil men kanske man ska vara försiktig innan de byggt upp ett "solförsvar" eller nått sånt.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
låt ödlan vara i ett bra terrarie med uv så behöver du inte ta ut den och andra "dumheter"

1228
464
leedragon:
de kan bli brända av deras belysning, och få andra skador om det är  för varmt, det bästa är att  anpassa sig efter arten  om de lever ute i stäppet eller in i buskar i regnskogen, och  erbjuda de en skuggad sida om de har ett utomhus terrariet

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Nu är det ju inte alltid så lätt att få den mängd UV som solen ger i ett terrarium, så att ge reptilerna ljus från solen i vissa fall är ju inte fel. UVB-ljus är skadligt i stora mängder, även för reptiler. Men så länge det finns skydd för reptilen att gå till om den känner att det blir för mycket så bör det inte vara några problem.
Sen handlar det ju alltid om vad för specifik art det rör sig om, och olika arter kräver mer eller mindre.


6
0
Klockan77:

Tja
Ska inte säga att du kan lite på mig men jag tänkte skriva mina tankar om det iallafall så får vi se om någon rättar mig ;)

Du tänker att ödlorna ska vara överkänsliga efter några månader utan sol, min tanke är att UV-lampan borde göra att en sådan överkänslighet undviks. Om nu reptiler blir överkänsliga?

Sedan är jag 99% säker på att det är med reptiler som med däggdjur att melaninet (mörkt pigment) i huden skyddar mot uv-ljus. Alltså att de mörkare djuren inte borde ha några problem. Sen kan ju de flesta ödlor iochförsig skifta färg från mörk till ljust och tvärt om med muskler runt kromatodererna vilket borde göra de olika känsliga för uv beroende på färg. Oftast är de ju mörka när de är kalla och solar och bör ju då vara mer skyddade medans när de blir varmare blir ljusa och då mer känsliga, dock fortsätter de ofta sola då också... hmm... jag känner inte att mina tankar leder någon vart.

Har aldrig heller hört talats om någon som fåt sin reptil solbränd i den benämningen (betyder ju inte att det inte skett) men däremot stimuleras ju helt klart pigmentering vilket rent krast räknas som solbränna men en posetiv sådan. Men med möjlighet till solskydd borde det hur som helst inte vara några problem är min tanke.

Övrig sak om solen på våren så vill jag minnas att vi i Sverige har som tjockast ozonlager över oss på ljust våren och att det inte så nice UV-C reflekteras bort rätt duktigt :)

I hopp om att kanske bättre vetande kommenterar efter mig/


276
118
Maqea:
tenebrosa: Jag upplever inte ditt svar som OK. Jag har rätt att ställa frågor och få konstruktiva svar. Jag uppskattar INTE att kallas dum.

Alla: När jag började skriva den här tråden så tänkte jag utifrån min skäggagam men medan jag skrev så kom jag att tänka på andra som har andra arter av reptiler kanske funderade på samma sak och då blev det kanske lite luddigt formulerat.

Vi blir ju brända av solen, speciellt på våren innan vi fått igång vår melaninproduktion. UV ljuset i ett terrarium ger inte exakt samma strålar som solen och jag tänkte på solarium som vi människor använde, främst på 80-talet, inte gav samma ljus som solen och att trots att man blev brun i solariet så var det ändå risk att bränna sig av solen innan "rätt" melaninproduktion kommit igång. Nu funkar ju inte vi och reptiler på samma sätt men det var så min tankegång gick och till slut blev jag tvungen att fråga.

Jag tänkte att risken om en reptil kan bli solbränd/solsvedd så syns det inte som på oss. Att bli bränd av solen gör ont på oss så då tror jag att det gör ont på dem med. Att utsätta redan solskadad hud för mer sol är inte nyttigt så jag tänkte att det borde vara samma för reptiler också.

Inte vet jag om jag lyckats förklara mina tankebanor bättre men jag har gjort ett försök i alla fall. =)

1159
625
Temla:
Väldigt intressant fråga! Har själv funderat på det här på sommaren när jag släpper ut skäggisarna i solen. Nu har jag tagit det säkra för det osäkra och bara låtit dom vara ute i korta stunder i början. Naturligtvis har dom alltid tillgång till skugga så dom kan reglera själva också. 

Vilda ödlor far ju inte illa av solen i naturen men våra djur är ju inte vana att vara ute i solen jämt så... kanske deras skinn är känsligare? Svaren hittills låter logiska så tack för dem.

2048
773
psyjoh:
Solen avger uvc strålar,  vilket man blir bränd av och är skadliga. Uv lampor avger inte det. 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Maqea jag har inte kallat dig dum heller vad jag vet, var väl mer att smörja in den eller liknande jag menade skulle vara dumheter. 

276
118
Maqea:
Tack för alla era svar. 
Ville var ute i går och idag har han sovit av och till hela dagen. Det blev nog för mycket intryck och sol för honom även om han inte var ute så länge. Det är nog klokt att ta det lugnt och vänja djuren lite i taget även om de har tillgång till skugga och själv kan välja.

tenebrosa: Tack för att du förklarade hur du tänkte. En person som gör dumheter definierar jag som dum. Därav tolkar jag din text att jag är dum eftersom jag tar ut mitt djur.  "så behöver du inte ta ut den och andra "dumheter" " läser jag som att "ta ut den" är en dumhet och sen att man kan göra "andra "dumheter"" också.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild