Ny låda ska byggas!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Att sätta ena sidans ventilation högt och andra sidans lågt är att föredra. Då får du bra rörelse på luften och terrariet blir som en konvektionslåda.

305
147
HenkePetersson:
Tänk bara på att om terrariet står lågt typ på golvet eller några centimeter upp så kan du få drag, och det är inte bra, bättre är att sätta ett set ventilations hål på övre sidan av ena gavlen och ca 20- 25 cm upp från grunden på andra gavel sidan.

127
20
Scorx:
Okej, Just nu står det på golvet, men ska fixa så det höjs typ 7-8 cm upp från golvet. Nej det med draget har jag faktiskt tänkt på. Där terrariet står nu så skulle det inte passa att ha ventilationshål på framsidan för då kommer det lätt att bli drag.

Är där något sätt man kan kolla så där är tillräckligt med ventilation?

741
681
Binks:
Jag skrivit tidigare och som jag lärt mig av Peter54(?), så räknar man ut ytan av alla väggar (ej tak och botten) och sen tar man det gånger 0,02 för fuktig miljö och 0,04 för vanligare miljö.

Tex 120x60x60 (BxDxH) 21600kvcm yta x0,04 =864kvcm.
Vilket alltså blir typ 2st 40x10cm (BxH) stora ventilationshål för ett terrarium som ej ska vara fuktigt.

127
20
Scorx:
Okej, då tror jag att jag fattar!! Ska räkna på det ikväll :D

953
1840
peter54:
Ventilationsfrågan är alltid knepig eftersom den påverkas av alla möjliga faktorer, som exempelvis vad för slags klimat man har utanför terrariet och vilket djur som ska leva i detsamma.

Jag gjorde på 80-talet en del tester av luftströmmar i terrarier med hjälp av bland annat blåfärgad vattenånga och även med cigarrök, där olika lösningar på ventöppningarnas placering testades. En variant som definitivt inte är att rekommedera är öppningar nära botten, de skapar mer eller mindra alltid drag istället för ventilation. Sval luft utifrån sveper längs halva bottenytan innan den abrupt svänger uppåt. Sånt riskerar djuren att få respiratoriska sjukdomar av.

Titta var ventilationen sitter någonstans i våra bostäder. Inte sitter de nere vid golvet i alla fall. Minns också att världens högsta frekvens av insjuknade i lunginflammation per capita, finns på en söderhavsö. De har nämligen en luftspalt mellan väggar och golv i sina bostäder. Varför har de det? Jo de tror att det är bäst så för att klimatet är så varmt …

Man bör inte placera någon öppning nedanför halva terrariets höjd, så i ett terrarium som är byggt på längden som i detta fall, skulle jag sätta öppningarna strax över mitten på den ena kortsidan och nära taket på den andra kortsidan. Varianten på bilderna här med en jämn rad öppningar hela vägen tror jag inte alls på. Jag tror inte att det skapas någon rörelse i luften på det sättet.

Ventilation handlar om en kontrollerad luftrörelse mellan öppningarna så att den tar in frisk luft som rör sig mellan öppningarna och sakta drar med sig hela luftmassan runt i hela volymen. Luftväxlingen genom venthålen uppstår på grund av att det är varmare innanför väggarna än vad det är utanför. Om det en sommardag är lika varmt inne i rummet som det ör i terrariet, blir ventilationen sämre.

Om förhållandet mellan längden och djupet på terrariet är omkring 2:1 blir det bra med öppningar enbart i kortsidorna. Om terrariet hade ett annat ratio, exempelvi 10:1, skulle det vissla mellan öppningarna, så där skulle den varianten som detta bygge har fungera bättre, men sådana terrarier bygger ingen, typ 5 meter långt och 50 cm djupt.

10
5
hejsven:
vad för färg och silikon använde du? Tål det fuktighet?

127
20
Scorx:
Vanlig vitfärg men man måste lacka det med en speciel lack som heter Epolan V

127
20
Scorx:
Kom precis på att jag inte har visat hur det blev till slut :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild