Vilken ska man välja?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
0
Olles:
 Hej. Jag är intresserad av att skaffa några av dessa ödlor. Först undrar jag vad det är för skillnad på Sceloporus malchitus och Sceloporus magister? Vad vill de ha för miljö? Vilken mat och andra saker man ska tänka på med dem? Sen var det Holaspis guentheri också. väldigt fina tycker jag. Värkar vara rätt aktiva också. Vad tycker ni? Vilken mat ska de ha? Vad ska man tänka på med ödlan? Går de att ha Holaspis guentheri med någon annan regnskogslevande art typ någon gecko? Hur många ska man ha av Holaspis guentheri? Det är även en annan art jag är intresserad av som heter Riopa fernandi. jag tycker det är en fin ödla som kan vara ganska lagom storlek. Vad äter de? Ska de ha mycke luftfuktighet? Vilken miljö ska de ha? vad ska man tänka på med denna ödla?

Mvh

268
19
Iguania:
Skulle rekomendera dig att söka efter skötselråd på google och sedan bestämma dig vilken art du är mest intresserad utav. Tror att många inte orkar skriva någon längre beskrivning utav en art när du inte ens har bestämt dig för vilken och när det dessutom redan finns så många skötselråd därute på nätet. Sök efter engelska skötselråd och väl vilken art som intresserad dig mest och därefter tror jag folk gladeligen hjälper till med egna erfarenheter:)

De arter du nämner är ju inte heller jättevanliga i Sverige, fast de är inte överdrivet svåra att få tag på heller.

150
90
HameFall:
Jag har själv 1.1 Sceloporus magister och jag tycker det är den absolut roligaste ökenlevande reptilen jag haft och väldigt lättskötta. I princip är det samma skötsel på skäggagamer :)

9
0
Olles:
okej tack. det var svårt att hitta fakta om de olika arterna. Det var därför Jag skrev här. Jag Har alla arterna i en djuraffär i Avesta där jag bor.

150
90
HameFall:
Kanske är en helt crazy tanke men.. Fråga dom som säljer dom? :D

9
0
Olles:
ja de kanske jag skulle testa. Jag känner ägarna av butiken.

Medlem i DHF
1082
773
Westman:
Är det Sceloporus malachiticus du menar?

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Antagligen Westman, såg att den står som "Sceloporus malchitus" på Imazos lista så det är de som inte vet vad de säljer...

Medlem i DHF
1082
773
Westman:
Som vanligt då :)

Medlem i DHF
1082
773
Westman:
Sceloporus malachiticus  och Sceloporus magister lever i helt olika habitat. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild