Reptibark till trynsnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

142
12
blixa:
Hej undrar om nån vet om reptibark funkar till trynsnok letat på nätet där förslås det mycket andra grejer men kör med reptibark till min andra ormar så vore smidigast å köra samma

316
283
panterophis:
jag förstår inte att de får sälja skiten fortfarande

Medlem i GHF
70
23
hjelte:
Personligen har jag förlorat en orm pga Repti Bark. Ormen svalde det av misstag under matning då jag ej hann se det och dog sedan av förstoppning. Jag har även fått kvalster i terrariet av det.

Ska jag rekommendera något så är den här typen av spån bra mycket midre riskfritt, och dessutom mera absorberande av avföring.

www.herperschoise.se/product.html/snake-bedding-2?category_id=28

953
1840
peter54:
Det är högst osannolikt att ormkvalster sprids med förpackat bottenmaterial. Det skulle innebära att innehållet varit i kontakt med en kvalsterangripen reptil. Kvalster får man in på ett av två sätt: Endera genom att man för in en kvalsterangripen reptil i sitt hem, eller att man själv tar kvalster med sig genom att man vistats i en lokal där smittade reptiler finns, alternativt hanterat en smittat reptil.

142
12
blixa:
ok trodde reptibark var "bra skit" men kan jag köra aspen till till strumpisar med då?

Medlem i GHF
70
23
hjelte:
Peter54: Det kröp i påsen vid närmare inspektion, så därom råder inga tvivel. Att det var ormkvalster skrev jag aldrig heller.

Blixa: Det är perfekt!

953
1840
peter54:
hjelte
Okej, jag utgick ifrån att det handlade om ormkvalster eftersom andra kvalster inte går på reptiler. Hur vet du att det var kvalster då?

Medlem i GHF
70
23
hjelte:
Peter54: Små spindellikande kryp i mängder brukar jag kalla för kvalster. Skrev inte heller att dom "gick på" någon orm. Nu tar vi inte över denna tråd med tjafs om detta tycker jag. God kväll!

1275
1724
Falk:

Kvalster finns i princip överallt där det är fuktigt och många kvalster är bra då dom städar. Ormkvalster däremot parasiterar på ormen och gör den sjuk och är extremt smittsamt.

Jag är relativt ny på ormar och när man talar med erfarna rävar så poängterar alla vikten av att hålla nya djur i karantän (ca 3mån) samt sprita verktygen mellan matningarna. Ormkvalster kan också vandra väldigt lång och klara sej bra utan att parasitera på något djur.

Så det är skillnad på kvalster och kvalster.


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Torvmull som köps på bygg & trädvårdsvaruhus är utmärkt material för väldigt många ormarter. Vill man annan struktur kan man blanda torven med tex sand eller täckbark om man nu föredrar det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild