Bra faktablad om taggsvansvaran på svenska?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

384
18
mr_fan:
hej undrar om någon vet ett bra skötselråd om Varanus acanthurus helst på svenska, men går även på engelska? =)

45
68
Jimmy_S:
Här är ett skötselråd som är väldigt bra!!!

www.reptisite.se/index.php/faktablad-odlor/100-varanus-acanthurus

384
18
mr_fan:
tack

384
18
mr_fan:
nån som vet ett faktablad som funkar som är bra ? för det som står ovanför funkar inte längre =(

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Google is our friend :) Varanus acanthurus caresheet, ca.1500 träffar på under sekunden.. dom allra flesta på Engelska. Är det någon specifik fråga du ska ha svar på så går det bra att ställa frågor i forumet :) 

På Svenska: 

www.serpentum.com/favoriter/taggis.html

 


384
18
mr_fan:
det står i det fakta bladet att uv ljus inte är nödvändigt stämmer det ?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Det är en ständig diskussion om UV till varaner, för mig skulle det vara en självklarhet att använda någon stark UV-lampa till alla varaner då detta är solälskande djur :)

Därför jag föredrar Engelska skötselråd, många på Svenska innehåller flera fel, man ska alltid läsa flera olika faktablad & bilda sig en uppfattning efter det :) Så gör jag + att jag tar kontakt med människor som haft arten jag söker :)

Jag har inte haft någon taggsvansvaran så där är jag fel person, andra varaner har jag haft men ingen med taggig svans :P


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Jag skulle personligen använda UV-ljus till ALLA dagaktiva reptiler, speciellt dom som älskar att sola!

2048
773
psyjoh:
Håller med Jonas. Starkt uv-ljus till alla daglevande, till tropiskt levande behövs inte lika starkt. Till nattaktiva kör jag en 2.0 med dagsljus så det blir lite uv iaf...

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Sen finns det mer som är viktigt än UV.. men det får någon ödle eller sköldpadds-nisse informera om :) UVB UVA & allt vad dom heter..

Nattaktiva ormar kräver inte lika mycket i ljusväg! ;)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild