Stäppvaran eller inte

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

57
42
Lunatisk:
Jag och min sambo har funderat på att eventuellt, inom de närmaste månaderna, skaffa en stäppvaran. Vi har läst på och förstått att det inte är den allra lättaste ödlan att ha. Nu hade jag varit jättetacksam för lite synpunkter från personer som har erfarenhet av den här ödlan. Varken jag eller sambon har haft ödla innan, den reptilvana vi har innefattar bara ormar. Just nu har vi fyra stycken, men alla är ganska lätthanterade, två majsormar, en kungspython och en rutpython. Är det en dum idé att satsa på en stäppvaran eller vad tror ni?

1275
1724
Falk:
Varför just stäppvaran? =)

57
42
Lunatisk:
Bra fråga haha! Nej, men det är väl en ödla vi båda fastnat för utseendemässigt och storleksmässigt. Verkar dessutom vara roliga på det viset att de visst ska vara ganska aktiva ödlor. Dessutom är det ju mycket jobb med att sköta dem, och det är också något vi är beredda på, naturligtvis är det jobb med alla djur, men vi är medvetna om att det är viktigt med temperaturskiftningar i terrarie och miljöer med gömställen, luftfuktighet och så vidare, det skulle vara roligt att greja och fixa runt steppvaranen. Men som sagt - kanske är dumt att välja som första ödla..

903
509
Evanjeline:
Jag har ingen erfarenhet av steppvaraner eller något liknande, men jag har många gånger sätt nybörjare blivit rekomenderade enkla fåglar i fågelhobbyn just för att de inte kan så mycket, och det brukar sluta med att de säljer vidare den "enkla" arten och skaffar den de ville ha från början. Om man är seriös med sin forskning, och beredd att göra vad som krävs tror jag det är bättre att skaffa arten man är intresserad av, För det är lättare att ta hand om något man verkligen brinner för. Sen finns där ju gränser, man kanske inte ska skaffa en kungskobra som sin första reptil, men det förstår nog de flesta;P

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
En av de första frågorna du bör ställa dig innan du funderar vidare är om du kan och är sugen på att odla stora mängder kackerlackor. Om inte så är det ingen idé att gå vidare med planerna, då stäppvaraner konsumerar stora mängder insekter. De ska inte ha gnagare annat än vid enstaka tillfällen, och de ska inte hellet ha kattmat eller dylikt som man ibland hört talas om.

57
42
Lunatisk:
Evanjeline: Ja, det ligger något i det du säger, rent generellt, att ofta skaffar folk "nybörjardjur" som ändå blir bortbytta efter ett tag.. Och det känns ju onödigt, samtidigt som jag inte vill skaffa något som är "omöjligt" att klara av som nybörjare.

Jimmy: Odla kackerlackor är absolut inget problem, som ägare till tre fågelspindlar har jag kackerlacksvana i alla fall haha, och hade utan problem kunnat tänka mig att odla större mängder.

13
1
adaam:
Har du plats? Du får räkna med en yta på minst 200x120x80cm.

www.savannahmonitor.co/  en bra sida.

57
42
Lunatisk:
Jajjemän, den sidan är redan sparad som favorit! Och ja, platsen finns också, vi har haft turen att kunna använda ett rum i lägenheten till terrarierum.

384
18
mr_fan:
annars finns ju taggsvansvaran =) och olika tejus

456
200
isdrake:

Har ni kollat något på andra varaner? Alla varaner är ju aktiva och snygga och kommer i alla möjliga storlekar.

Det är väl egentligen inget konstigt med stäppvaraner vad gäller miljö, yta osv... inget en nybörjare inte skulle klara av. Problemet med dem är väl snarare kosten. Eftersom dom i princip bara äter insekter och blir så stora så går det åt enorma mängder. Att odla kackerkaclor till några spindlar och till en stäppis är två skilda saker. :) Nu har jag aldrig haft någon själv men det måste gå åt hundratals (om inte tusentals) kackerkaclor per månad för att utfodra dessa bjässar.

Personligen hade jag inte orkat med en stäppis. Cool ödla visst men när det finns så många fina arter att välja på tycker jag inte deras krångliga kost är värt det. Jag hade valt en varan som åt mer köttig mat (alltså smådjur) eller en mindre som helt enkelt äter mindre insekter.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild