Sand till leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

97
42
Micke81:
Har tänkt att skaffa en trio leopardgeckos. Tänkte höra vad ni kör för sand till era, ni som har dessa ödlor? 
Mvh Micke

54
1
Kiiimpa:
Jag har alltid kört sand till mina leoparder, både vuxna och barn. 

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Har också sand (Rådasand 0,4-0,8 mm)

97
42
Micke81:
Tack så mycket för era svar

18
6
CaLi:
Har sett att det rekomenderas 0.8-1.2 för minst risk för förstoppning. Med sand så tillkommer alltid risk för förstoppning så man ska alltid ha koll så att det inte är massa sand i avföringen.

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Absolut ska man ha koll så de inte äter den. Det märks ju på avföringen som CaLi säger. Mina har inga som helst problem med sand så därför känner jag att storleken inte spelade så stor roll. Mina tidigare leopardgeckos har inte heller ätit sand.Men borde inte större sandkorn orsaka större risk för förstoppning?

1159
625
Temla:
"Men borde inte större sandkorn orsaka större risk för förstoppning?"

Det här är något som jag också funderar på. Vad är värst? Stora eller små sandkorn? 

23
1
Aslundsgeckoz:
grovkornig sand klumpar sig inte och har lättare att ta sig genom magsystemet. Medans fin sand klumpar sig om det blir blött och på så vis blir det stopp i magen/tarmarna.

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Tack Aslundjennie! Man kan ju alltid prova blöta ner sanden man har eller be att få prova om man nu köper i en djuraffär. Hälla lite vatten på och se hur pass det klumpar sig eller inte! många djuraffärer som säljer sandsäcker har troligtvis den sanden i sina terrarium. Så är det iaf här på vår djuraffär :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild