Hjälp! Min kameleont är (extremt?) skygg!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
0
SaraM:
Hej!

Har en yemenhona som är 5-6 månader gammal. Har haft henne nu i 7 veckor. Hon är extremt skygg och rädd för mig. Hon kan vara framme och klättra i terrariet men så fort hon ser mig kryper hon undan till sitt gömställe och stannar där för resten av kvällen om jag är hemma. När jag är på jobbet på dagarna är hon framme för när jag kommer hem sitter hon och solar eller hänger på en pinne. Går jag förbi henne är hon där ena sekunden, nästa flyr hon till sitt gömställe. Jag vet att kameleonter inte är några typiska sällskapsdjur och att de är ödlor som helst inte ska bli hanterade om man inte måste, men det känns lite extremt att hon blir livrädd bara hon ser mig? I början var det inga problem. Kanske blev hon traumatiserad när jag hade köpt en stor gren som skulle in i terrariet. Istället för att rassla runt en massa i terrariet och skrämma ihjäl henne, lyfte vi ut henne på det hon satt på och hon fick sitta i en stor växt jag har. Det var under max 10 min när jag fixade till lite i terrariet. Innan har jag även kunnat hålla fram burken med mat framför henne så har hon ätit, bara man har tagit det lugnt och fint.

Har någon varit med om något liknande? Kommer det gå över när hon blir större om jag bara fortsätter att inte störa henne? 

Tacksam för tips och råd!!
Sara

1228
464
leedragon:
det är  normal att inte ville komma fram,  men du kan få henne att känna sig tryggare med att sätta flera växter, tättare växtlighet inne,  komma  med mat så hon  förknipper dig med det

238
14
Regnskog:
Hur ser hennes terrarium ut? Är hon i ett rum med mycket rörelse? 
Personligen så handmatade jag min hona och efter ett tag så ''älskade'' hon mig

16
0
SaraM:
Ska flytta henne till ett större terrarie snart (har 60x45x60 nu). Då kommer jag ha större yta att plantera in mer växter, har köpt jättefina fikusar i olika storlekar. Så det ska jag absolut tänka på att försöka få in lite mer växter och gömställen. Men det är ändå gott om gömställen nu, många grenar att klättra på, bambupinnar och en levande växt (och massa plastväxter som hänger på glaset.) Bor i en etta så hon står i sovrummet i ett hörn (inga barn eller djur som stör). Försökte handmata henne i början men hon var så rädd för min hand så hon bara väste, så jag gick över till att lägga maten i en liten plastburk och då var det okej. (Även fast hon verkligen tvekade och gick därifrån så fort hon tagit alla insekter.) Men nu på senaste då som sagt, så fort hon ser mig går hon och gömmer sig. Det kan räcka med att jag sätter mig upp i sängen när jag vaknar på morgonen, hon inser att hon inte är ensam hemma, och fort som satan är hon bakom växterna igen :(.

238
14
Regnskog:
här är mitt kameleont terrarium, mycket klätter och gömställen.

69
39
NiklasTyreso:
Enligt nordafrikansk folktro är kameleonter fruktansvärt magiska!
Källa: www.tortoisetrust.org/articles/exploit.html

Du har ju ett radband med ett kors på väggen och alla vet ju att Vite Krist driver ut all hednisk magi, så tar du bort korset trivs nog kameleonten igen.  ;)

--------------------
Ärligt talat, många sorters kameleonter är ganska skygga och du kanske råkar att ha fått tag på ett exemplar som är lite extra nervöst. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Är sidorna täckta med något? Om du kikar på Regnskogs bild, så ser du att hans terrarium har bakgrund även sidorna.

Jag har själv märkt att ödlor håller sig framme betydligt mer när det inte är genomskinligt på sidorna. Förmodligen just för att de känner sig mer trygga. Så det kanske kan vara värt att testa isåfall.


16
0
SaraM:
Okej, tack, nu vet jag hur jag ska försöka inreda! Det här med att täcka för båda sidorna, jag har sett i vissa forumstrådar att man inte ska göra det (då de säger att ödlan kan känna sig otrygg i att inte kunna ha koll/hålla utkik) men er erfarenhet är att det är bra? :)

238
14
Regnskog:
Jo för kameleonter ska man täcka sidorna. Dom vill inte kunna se ut så mycket då sakerna (människorna, hundarna osv.) kan stressa dom :)

16
0
SaraM:
Okej, tack Regnskog! Har du tips på bra växter (och vart man kan köpa dem)? Billiga bakgrunder? :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild