Bedöma ålder på panterkameleont

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1159
625
Temla:
Är det någon som vet om man på något sätt kan se hur gammal en panterkameleont är på ett ungefär? Orsaken till att jag frågar är att jag misstänker att den jag har är mycket äldre än vad jag fått i uppgift, plus att jag inte hittar någon info om detta när jag googlar. 

Har en fråga till. När kameleonter blir gamla, är det vanligt att dom får mindre aptit? Han äter extremt lite. Dock verkar han må bra i övrigt, verkar lite trött kanske, men dricker mycket vatten varje dag, rör på sej en del, solar under värmelampan, och har inga magproblem vad jag kan se.... Det är bara maten som inte funkar. Har provat att höja värmen på solplatsen men det gjorde ingen skillnad alls. 

Tack på förhand!

Medlem i SHF
67
26
Sofie:
Har du provat att ge olika foderdjur?

Medlem i DHF
1082
773
Westman:
VA fick du föruppgifter av säljaren då?

1159
625
Temla:

Jadå, provat med allt foder jag kunnat komma på, serverat på olika sätt (löst foder i terrariet, foder i skål, handmata med pincett). Ibland tar han en vandrande pinne också men det är sällan. 

Den jag tog över ödlan ifrån visste inte men gissade lite löst på 2,5 år. 

Bilder på Sylvester finns i mitt galleri. 

384
18
mr_fan:
vad för foder har du testat ?

1159
625
Temla:
Syrsor, Dubia, pinkies, mjölmask, vandrande pinnar, gräshoppor.

Vore kul om någon med stor erfarenhet av kameleonter hade några råd. Vad jag främst vill veta är alltså om det går att se på en kameleont om den börjar bli gammal och hur det i såfall uttrycker sig. 

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Jag har ingen erfarenhet så av kameleonter men hade en tråd nyligen om en släktings Yemen som jag var orolig för. Den började äta dåligt men var uppe och gick. Han blev slöare och slöare, slutade äta helt tillslut och en dag hade han gått ner på botten i terrariet och lagt sig. Han hittades där död.... Vet inte exakt ålder på han men ca 5-6.  Det besvarar ju inte din fråga kanske men  just med det där med maten så började det med att han slutade äta. 

1159
625
Temla:
Tack anniemalmros. Ja, det är ju min värsta farhåga, att han ska sluta äta helt och dö. Man om han är gammal så är det ju livets gång och inte så mycket att göra åt. :( 

384
18
mr_fan:
prova även rosenbaggslarver eller färg glada kackerlackor ?

1159
625
Temla:
Rosenbaggslarver har jag också provat. Dock ej färgglada kackisar. skratt 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild