L80 och tidningspapper del 2

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
4
Parken:
Ursäkta jag lägger mig i. Eftersom tråden om tidningspapper stängde ned så snabbt utan att information kom fram så startar jag en tråd till.

Jag pratade som Hillman sa med jordbruksvetrket igår och de sa att man kunde ha tidningspapper till vissa arter men inte alla. För att veta vilka kunde man läsa i en tabell i L80 på sidan 59 där det står att L80 rekomenderar sand som bottenmaterial för en skäggagam. Så enligt L80 ska skäggagam har sand som bottenmaterial så den kan bete sig naturligt och kunna gräva. Det är också det som länstyrelsens kontrollanter kommer leta efter när de kontrollerar sa dom. Inte tidningpapper. Titta i tabellen på sidan 59 i L80. Det står sand som bottenmaterial på skäggagam. Inget annat.

Och sen sa de att hon som gjorde L80 inte jobbar kvar på jordbruksverket längre på flera år så vem Hillman pratat med visste de inte.

Dumt att stänga trådar som inte har all information.

Medlem i SHF
537
749
Patch:
Tänkte samma sak jag... Förstår inte heller varför tråden stängdes??

309
239
Gogs:
Bara för att skapa debatt:

"där det står att L80 rekomenderar sand som bottenmaterial för en skäggagam" <--- där står det bara rekomenderar. Står inget om att man MÅSTE ha det. Det är det som är felet med jordbruksverkets regler. Det är oftast bara rekommendationer som är lite luddigt skrivna vilket gör att de kan tolkas lite hur som helst. 
Likadant med den eviga diskussionen om huruvida det är lagligt eller ej att mata med levande. Står klart och tydligt att det är en rekommendation att ej göra det men att om djuret ifråga ej äter dött så får man försöka få igång den med levande föda.
Dock så tycker jag att tidningspapper som substrat använder man bara i en karantän situation t.ex vid kvalster då det är lättare att hålla rent. Annars så ska man sträva efter så naturligt som möjligt för djuren. Inte nog med att djuren mår bättre av det. Det är även snyggare att titta på.

3
4
Parken:
Ja det stämer. Slarvigt av mig att skriva som jag gjorde. Rekommenderar gör de. För att ödlan ska kunna gräva. Kan vara grus eller jord eller torv sa de. Bara ödlan kan gräva för det ska följa dess naturliga beteende.
Kontrolanter kommer titta efter så de kan gräva. Hur gräver man i tidningspapper? Så sa de på jordbruksverket till mig alla fall.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild