Grenar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

28
1
Dooku:
Hallå där ute! En dum fråga!

Jag har varit ute o plockat grenar från skogen för o ha i terrariet. Men jag vill vara säker på att där inte är några bakterier eller nåt sånt skit så har jag hört att man kan ha dom i ugnen o ta dö på dom så, Men e det nån som vet på vilka grader o hur länge?

316
283
panterophis:
behövs inte, bakterier finns överallt så du blir inte av med dem ändå

16
1
iawmd:
När jag plockar saker utomhus brukar jag köra det i ugnen på 100 grader mellan 30-60 minuter. Sköljer av dom i hett vatten innan och efteråt också. Se till att inte plocka saker från barrträd heller då jag hört att dom ska utsöndra Terpentin vilket tydligen kan vara skadligt för djuren. Så håll dig till lövträd. Alltid bäst att vara på den säkra sidan!

412
419
Hadara:
Finns inget på grenarna som är farligt för din reptil. Bara o stoppa in grenarna

953
1840
peter54:
Som flera här redan sagt, så finns inget på grenar från naturen som kan skada terrariedjuren så länge man ser till att grenarna är fria från myror. Bakterieförekomsten är säkert dramatiskt mycket högre i terrariet än vad den är på en gren från naturen. Jag tror att det skulle vara skadligare att lägga ut en gren från terrariet i naturen än tvärtom  ;)

163
34
Danne:
Då antar jag att samma gäller för barkbitar?

953
1840
peter54:
Ja det skulle jag säga, åtminstone generellt. Andra åtgärder är kosmetiska.

16
1
iawmd:
Måste bara fråga, så alla småkryp som kan komma in med grenar etc är ofarliga? Tänker på spindlar och massa annat.

268
19
Iguania:
Saker utifrån behöver man inte oroa sig för sålänge man inte har små djur som pilgiftsgrodor. Då kanske man ska oroa sig för kärrspindlar.

953
1840
peter54:
iawmd
Såna kryp skadar inte reptilerna, varför skulle de? Tänk på de sex svenska reptilarterna, det vore märkligt om de skulle behöva bekymra sig för andra djur än de som vill äta dem eller suga blod från dem.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild