Hjälp hygrometer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

297
15
shad0w88:
Har 3 st hygrometer i samma burk för se skillnaden.. 
2st e samma Kina skit som bild 1 
Men på bild 1 o 2 skiljer de nästan 40%.. 
Vilken ska man lita på? Kvittar om ja sätter dom.bredvid varann :/
Vill inte spruta för mkt för ofta men vill heller inte att de ska vara för torrt :/
Tips? Råd? 

297
15
shad0w88:
Bild på de tekniska skitet om Kina sakerna :P om någon undrar 

Medlem i DHF
1082
774
Westman:
Kan lika gärna va ET som e skit ;)

270
80
Mjos:
Jag köpte en lite dyrare variant, en hårhygrometer. ET visade 40% medan hårhygrometern visade 60% så ET är inte att lita på. 

297
15
shad0w88:
Ja jo de e sant men vilket ska man följa?  :P

297
15
shad0w88:
Då slänger ja ut de skitet o aldrig mer köper de
..
 Men stämmer et's termometer?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Jag har gjort lite tester med exo-terras digitala termo och hygrometer och dom är väldigt instabila även från exemplar till exemplar. Temperatur skiljer kanske någon grad, medans luftfuktigheten kan skilja med upp till 15 procentenheter.

297
15
shad0w88:
Då kastar jag ut de skitet :))

1275
1724
Falk:
Hade 2st exoterra analoga hygrometrar bredvid varandra och den ena visade 5% och den andra runt 60%

3
0
Sig:
Oavsett om man har en billig eller en dyr hygrometer så bör man kontrollera funktionen med jämna mellanrum, vilket enklast görs med ett salttest. Om man har en hygrometer som inte går att kalibrera kan man efter ett salttest komma ihåg hur mycket fel den visar och sen lägga till eller dra ifrån när man använder hygrometern så är man nog hyffsat nära sanningen i alla fall.

Salttest: www.cigarpass.com/calibrating-your-cigar-hygrometer/
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild