Fiskätande ormar..

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

309
239
Gogs:
Tips på någon orm som gillar att klättra, inte blir hur lång som helst och som gärna käkar fisk.
Har bestämt mig för att fixxa till mitt ena terrarie som bara stått tomt hur länge som helst nu och den har lite udda mått. 170 hög 65 bred och 50 djup. Delad så man kan ha vatten på ena sidan...

142
12
blixa:
Strumpebandssnokar

384
18
mr_fan:
tror inte du kan ha strumpebandssnok i det för litet för dom är ju marklevande

Medlem i GHF
70
23
hjelte:
Strumpebandssnok är definitivt ett bra val, men instämmer med gecko12. Terrariumet är för kort på bredden. Det skulle kunna funka om du får tag på en typ av Strumpebandssnok som på engelska kallas för "Ribbon snake". Det finns ett par olika arter och ibland dyker de upp på mässor och i välsorterade zoo-butiker. Dessa ormar klättrar betydligt mera och känner sig trygga av att krypa ihop på en hög avsats jämfört den "vanliga" typen av Strumpebandssnok som har mera glädje av ett långt terrarium. 

Bifogar en bild på hur man enklast ser skillnad på de två olika familjerna då de tyvärr ofta är fel-identifierade då dem finns till försäljning. Notera hur den övre ormen (vanlig Strumpebandssnok) har mörka ränder som delar av fjällen på det som motsvarar nederläppen på ormen. Den nedre ormen i sin tur (Ribbon Snake) har inte dessa ränder, och är överlag slankare i sin kroppsbyggnad. 

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Thamnophis, Nerodia eller Natrix. Inreder man med grenar klättrar de flesta vattensnokar. Thamnophis betyder ju tom "Busksnok". Thamnos=buske, ophis=orm

309
239
Gogs:
Har funderat på Thamnophis sauritus. Eller så får det bli nån trädlevande mindre art och bara ha firrarna som dekoration... Det är ju rätt jobbigt mått på burken så det ställer ju till det när man ska hitta nåt att ha i den... Och jag vill ju gärna utnytja vattendelen...

142
12
blixa:


Läste nog lite fel på storleken var ordentligt högt tänkte D var längd, En av mina infernails hänger gärna längst upp i terrariet medans dess syskonen inte alls klättrar så verkar vara lite inviduellt också


1662
779
fluffis:
Jag vet inte om den klättrar men en annan fiskätare är Oocatochus rufodorsatus, som blir 50-70 cm. Inte så vanlig men det finns en engelsk uppfödare som har/har haft. Sen finns det Liophis som jag själv tycker är snygga men de gillar nog att bada mer än att klättra? Liophis jaegeri är grön och grymt snygg. Sen finns det Liophis poecilogyrus som till och med finns i en säljes-annons här på terrariedjur :) Det står lite om dem här: 
www.reptisite.se/index.php/forum/11-snokar/8700-mina-gulsvarta-vattenmonster-liophis-poecilogyrus

142
12
blixa:

Fina snokar fluffis, en annan fisk ätare är huggormsnoken
natrixmaura.hemsida24.se/ , men också marklevande

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild