Vad tror ni, är det Boa c. constrictor eller Boa c. imperator?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

218
47
asus:
hehe, han kanske fick ett kärleksbett :p

20
0
JSpinord:
Köpte inte den, fick den. Hon verkar ha humörsvängningar, ibland kan man hålla i henne utan att nått händer och ibland hugger hon emot en som jäkla hackspett. Skulle precis testa att ta ut hon men hon var aggressiv som inne bomben. Jag var lugn och hade förberredigt mig, tog ut henne lugnt. Direkt när hon kom ut var hon sterrig och med hastiga rörelser med huvudet högg hon mot armar. Fick ju smått panik, kändes som jag höll döden i armarna. Så jag la in henne snabbt i terrariet, så nu ligger hon där inne i attackläge och ser så jävla stöddig ut.
Vad ska jag göra? Tänker inte ha henne nu iallafall, jävla psykorm skrämmer ju livet av mig. haha.

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Låt henne vara ifred då och titta på henne genom rutan, hon är fortfarande fin :)

218
47
asus:
använd krok eller golfklubba och dra ut ormen ist för att stoppa in händerna :) sen  vrf den får damp kan ju bero på att den inte känner sig säker när du håller den/ den inte har ett fast grepp, min boa är sån iaf :)

6
0
djungelrut:
hej........tror 95% på att det är Boa constrictor sp
med tanke på den inform o bilden du har lagt ut

kanonfin madam du har...................................

63
12
johansk:
Krok som asus säger.  Brukar klappa min lite innan jag tar ut henne .  Känns bättre så man inte väcker dom ev tar ut feedmode.  Men du kan göra som du själv känner med hantering , är inget tvång att ta ut henne sålänge som du klarar av städning osv. Grovsrädning kan du ju få över henne i en annan låda bara.  Ormen lugnar antagligen  ner sig mer och mer medans du byter vatten osv lär hon sig att du är där emellanåt. 

305
147
HenkePetersson:
Ormar är som människor ibland är dom lugna och rätt som det är blir dom arga och irriterade, låt bara henne va om hon visar irritation, dom flesta kungs boas ger en varnings signal genom att väsa innan dom hugger, jag säger dom flesta för det finns undantag, men i regel är dom lugna jättar.

Min ena hane är ett sådant undantag hugger först och ställer frågan sen sådan är han för det mästa som tur är är han inte någon jätte bara 2 meter lång och ca 5 kg, min största hona är lite av en rolette för det mästa lugn men ibland får hon pms och då får man passa sig, 2.40 lång och 8.5 kg fast till skillnad från hanen så varnar hon först genom en riktigt djup väsning och halvöppen mun:)

135
130
Hellemar:
Tjabba igen...

Måste kommentera ett tidigare inlägg som jag inte riktigt fattar om det är ironiskt eller inte...
Det där med 95% säkerhet att det är en Boa constrictor sp... Ja, om det inte är något annan typ av orm inblandad så är det ju en Boa constrictor sp - när man skriver Boa constrictor sp så betyder ju det att man vet att det är en Boa constrictor men att man inte vet (eller bryr sig) om vad det är för underart. Boa constrictor spieces står det ju egentligen... Underarten är okänd eller av oviktig betydelse... Så det är med 100% säkerhet en Boa constrictor sp för det ser ju inte ut att vara en hybrid mellan t.ex tigerpyton eller majsorm direkt, så därför torde man kunna säga att det med 100% säkerhet är en Boa constrictor sp - alltså en Boa constrictor av okänd underart, men som sagt tidigare - utefter bilden, och enbart utefter bilden, så är min gissning att det mer är en nominat, en - Boa constrictor constrictor, än någon underart - och detta grundar jag helt och hållet efter antalet sadlar på ormen... Men att därmed säga att det faktiskt är en nominatform, en Boa constrictor constrictor, skulle jag starkt avråda ifrån då inget är säkert om ursprunget. Släng dig inte heller med att säga att det är en kungsboa, för kungsboa är ju det svenska populärnamnet på just nominatformen. Nöj dig istället med att det är en Boa constrictor, en Boaorm helt enkelt...


Henke :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild