Berätta om dina rutiner!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
mimmisc:
Snart får vi hem vår dabbagam, som också är vår första reptil! Vi har läst på och förberett länge nu, men jag är ändå nyfiken på hur andra gör i vardagen. Vad har ni för ödlor och hur ofta matar, städar, "umgås" ni med era ödlor? Odlar ni något foder själva?  Några smidiga vanor som ni utvecklat? Jag är nyfiken på vad jag har att vänta under en herrans massa år framöver :-)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Det skiljer sig ganska mycket mellan arter för min del. Jag odlar dubiakackerlackor själv, vilket är väldigt smidigt, speciellt om man har många ödlor i olika storlekar.

Jag har rätt dåligt med rutiner, mina mindre ödlor och ej fullvuxna får mat oftare, medans mina större får levande foder mer sällan.

Kul att ni skaffat dabbagam, och jag tror det är extra viktigt att ha en bra rutin för dessa, då deras kost är lite mer krävande med tanke på att den enbart är vegetabilisk. Variation är väldigt viktigt, och det kan lätt behövas lite fantasi om vad det finns för grönsaker och växter att ge dem. Att odla egna växter är väl perfekt, så slipper man vara helt beroende på vad som finns i butiken i närheten. På sommaren går det även att hitta gott om goa saker som maskrosor och annat att komplettera med.

Något som jag brukar göra är att då man måste handskas med ödlan så tar jag ut den ur terrariet och ger något som ödlan tycker om. Exempelvis banan eller någon söt fruktpuré. Jag inbillar mig att ödlan då lär sig och inte blir alltför lika sprattlig vid dessa tillfällen då den blir belönad.


266
18
Jazen:
Grattis vad blir det för dabbis ?

2048
773
psyjoh:
Tjena. Har ingen dabbis men två skäggagamer. Ca. 30 syrsor om dagen släpper jag in till dem och de är ca. 3 månader gamla. Har precis startat en odling så får se om det blir något av det. Men sen när de blir äldre så blir det mer grönsaker precis som med dabbagamer och då har man ju den turen att man är kvalitetsansvarig på ett frukt o grönt företag. Så mesta delen av födan blir gratis. Får jag bara igång syrs uppfödningen så blir det 100% gratis mat till drakarna. Har aldrig haft ngn dabbagam så kan ej gemföra men det är en hel del matande och jobb nu i början med skäggisarna iaf.. lycka till..

2
0
mimmisc:
Det är marockansk dabbagam, en förmodad hona född 2012. Vår Gunnel! ;)

Bra tanke med positiv association! Hon verkar framåt och orädd redan men vad jag förstått behöver de lite tid för att vänja sig efter förändringar och nya rutiner.

Vilket flyt psyjoh, vi har inte ens fruktkorgar på mitt myndighetsjobb men frukt och grönt är ju åtminstone lätt att tillgå i vardagen :-) att de är vegetarianer var det första som fick oss att gå mot dabbagam, just för det praktiska i att slippa syrsor och sånt. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild