Sommarterrarium.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

238
14
Regnskog:
Jo. Flexariumen är ju billiga men för små för mig tycker jag, speciellt när man kan få ett mycket större för samma pris fast växthus. Som sagt ska man ju då göra öppningar dock

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Dygnsmedeltemperaturen i södra Sverige är ca 16 grader årets varmaste månad (Juli), och snittemp dagtid ca 22 grader, så det är inte speciellt lämpligt för Skäggagamer eller Kameleonter. Möjligen att Juli kan motsvara en vintermånad för tex Jemenkameleont, men att ha de ute i nätburar dygnet runt är en risk så länge man inte har nån form av värmekälla som går på om det blir för kallt.
Möjligen att du kan ta ut en skäggagam i solen en varm och solig Julidag, men inte mer än så, och varför man ska ha koppel till en agam kan jag inte förså alls.

238
14
Regnskog:
Jimmy, dygnsmedeltemperaturen ja. Men då räknas ju natten in. Det finns några veckor/dagar under sommaren där temperaturen ligger på 25+ och det är exakt vad dom flesta tropiska djuren behöver, tro mig att det kan bli 25c från var dom kommer ifrån, och även fast det kan bli 2 grader kallare än vad dom normalt har får dom tillgång till riktig uv, dvs att det blir nyttigare för dom. Självklart lägger man in dom i deras normala terrarium på kvällen osv. och har dom inte ute varje dag, utan endast dom dära lite finare dagarna.

105
27
Richard:
finns rätt många kameleonter som hade funkat ute i svensk sommar. kan dock ej svara för yemen. 

238
14
Regnskog:
Yemen skulle alla gånger klara sig ute i en varm svensk sommardag, så länge den får vatten osv.

268
19
Iguania:
25grader? Då måste jag bara fråga var ni bor för det är vad jag har här i Stockholm en kylig sommar. Förra sommaren låg den på 28-29 grader i skuggan här och då kan man lätt få upptil 35grader på en solplats, lämpligt för de flesta djuren alltså även om det inte är lika varmt som man brukar ha. Dygnsmedeltemperaturen kanske inte ska användas här eftersom är himmelen klar så kan det ändå bli kyliga nätter. De flesta djuren har man ju ändå bara ute på dagarna. Bergskameleonter som jag och Richard har kan man tillochmed ha ute dygnet runt har jag för mig då temperaturen kan sjunka extremt mycket där de lever. man får helt enkelt hålla koll på sitt djurs krav.

Tycker att det är helt rätt att ha sina djur ute men problemet med ett växthus är som sagt att UV:n inte tar sig genom platsen, man kan modda om man vill det men enligt mig är det inte värt det då längre. Dessutom lär man behöva gräva ner det en bra bit i marken för att vara säker på att djuren inte ska ta sig ut eftersom det inte finns en bottenplatta och det lär bli rätt så omständigt med ett sånt stort otympligt växthus.


238
14
Regnskog:
''25grader? Då måste jag bara fråga var ni bor för det är vad jag har här i Stockholm en kylig sommar. Förra sommaren låg den på 28-29 grader i skuggan här och då kan man lätt få upptil 35grader på en solplats''

Va?

268
19
Iguania:
25 grader(om det nu var i solen du menade) är väldigt lågt för att vara på sommaren, här i Stockholm låg temperaturen på 28-29 grader i skuggan förra sommaren, så att det är för kallt ute ska inte vara några problem vilket Jimmy gav antydan till att anse. Med 29 grader i skuggan så kan temperaturen lätt nå upp till 35grader på utomhusburens solplats och det är inte för kallt för någon art. Sålänge det inte understiger 25grader ute så kan man ha ödlorna ute.

238
14
Regnskog:
Jaha nu förstår jag. Jo jag tog 25 grader som minimun.

40
15
porcelain:
Jag skulle föreslå att när du har ute terrariet klart så tar du dig tiden att mäta temperaturen i det, olika tider på dygnet samt flera dagar, för att få temp vid molnigt, vid solig etc. För även om man har ventilation så blir det väldigt varmt bakom plast i ett växthus. Speciellt om det är vindstilla. Plus att all UV går förlorad genom plasten, vilket är något att tänka på. 

Lycka till! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild